Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

HOBBY

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Northrop XP-56 Black Bullet Northrop XP-56 Black Bullet

Northrop XP-56 Black Bullet - eksperymentalny myśliwiec w układzie latającego skrzydła z silnikiem dużej mocy i śmigłem pchającym. Prace nad samolotem rozpoczęto w 1939 roku. W tym czasie lotnictwo wietrząc szansę na otrzymanie samolotu o znakomitych osiągach zasugerowało wytwórniom by spróbowały opracować samolot w nietypowym. Dlatego też w USA podczas II wojny oblatano kilkanaście nietypowych myśliwców lecz nie wiązało się to z poprawą osiągów w stosunku do klasycznego układu.

Wytwórnia Northrop specjalizująca się w konstrukcji samolotów w układzie latającego skrzydła za cel postawiła sobie skonstruować myśliwiec jednomiejscowy na bazie silnika Pratt & Whitney X-1800, był to silnik 24 cylindrowy w układzie H który nie trafił jednak do produkcji seryjnej. W 1940 roku zapadła decyzja iż w myśliwcu należy zastosować silnik Pratt & Whitney R-2800. Ponieważ samolot był w zasadzie dobudowywany do silnika, prace należało rozpocząć od nowa. By przebadać niektóre rozwiązania jako samolot testowy używano samolot Northrop N1M. W kwietniu 1943 roku pierwszy prototyp pod oznaczeniem zakładowym N2B był gotowy, otrzymał numer seryjny 42-38353. Początkowe próby wykazały problemy z układem hydraulicznym i hamulcami. 30 września 1943 roku wykonano pierwszy lot. Lecz szczęście nie dopisało samolot rozbił się.

Powstał drugi prototyp oblatany w lutym 1944 roku z wprowadzonymi pewnymi zmianami. Miedzy innymi powiększono statecznik pionowy by poprawić stateczność w locie. Lecz problemy z układem bezogonowym były zbyt trudne do szybkiego rozwiązania. Do testów samolotu włączyła się również NACA (dzisiejsza NASA) lecz niedomagań konstrukcji nie udało się zniwelować i program rozwojowy został skreślony *

Po wojnie okazało się iż w układzie bezogonowym występują w specyficznych stanach lotu sytuację które bez wspomagania komputerowego są trudne do opanowania. Dlatego też na przełomie lat czterdziestych i pięćdziesiątych w USA kilkukrotnie próbowano opracować samoloty w układzie latającego skrzydła i za każdym razem kończyło się fiaskiem. Dopiero czasy współczesne oferujące komputerowe wspomaganie choćby w B-2 zapewnia pełne bezpieczeństwo samolotu podczas lotów

KONSTRUKCJA - metalowa półskorupowa, skrzydła z charakterystycznym załamaniem dla poprawy stateczności. Podwozie trójkołowe chowane hydraulicznie.

NAPĘD - silnik Pratt & Whitney R-2800-29 Double Wasp osiemnastocylindrowy dwugwiazdowy o mocy 1490 kW

UZBROJENIE - dwa działka kal. 20 mm i cztery kaemy Browning M-2 kal. 0,5 cala (12,7 mm)

DANE TECHNICZNE

Rozpiętość m 12,96
Długość m 8,38
Wysokość m 3,35
Powierzchnia nośna m2 28,44
Masa własna kg 3955
Masa całkowita kg 5520
Prędkość maksymalna km/h 749
Wznoszenie m/sek 15,9
Pułap m 10 000
Zasięg km 1050



Oprac. Jacek Waszczuk