Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

HOBBY

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


North American XP-82 (44-83887)

North American P-82 Twin Mustang
- świetny myśliwiec który powstał zbyt późno i nie miał okazji się wykazać. Gdy powstał klasyczny myśliwiec P-51 Mustang nie było zapotrzebowania na dwumiejscowy myśliwiec o ekstremalnie dużym zasięgu. Zresztą w tym czasie mało kt mógł by uwierzyć że ciężki dwusilnikowy, dwumiejscowy myśliwiec może być zwrotną maszyną myśliwską. Lecz loty ciężkich bombowców między innymi nad Niemcy wymagał posiadania takiego samolotu. W listopadzie 1943 roku wytwórnia zaproponowała wojsku stworzenia myśliwca dwukadłubowego poprzez połączenie duch samolotów Mustang jednym centropłatem i jednym wspólnym statecznikiem pionowym. Co ciekawe w obu kadłubach pozostawiono kabiny pilotów i nowy samolot miał mieć załogę składającą się z dwóch pilotów. Wykonywanie lotów myśliwskich dłuższych niż 7 godzin wymuszało powiększenie załogi. Projekt złożony do zatwierdzenie zastał błyskawicznie przyjęty i w styczniu 1944 roku zamówiono budowę czterech samolotów pod oznaczeniem zakładowym NA-120. Ponieważ w tym czasie dostępny już był Mustang w wersji P-51H z nowym silnikiem Allison V-1710, nowy samolot oparto o konstrukcji tej maszyny. Lecz Budowa nowego samolotu nie była prostym połączeniem bez żadnych zmian, płat centralny miał mniejszą powierzchnie niż dwa skrzydła które zastąpił dlatego wzrosło nieco obciążenie powierzchni, Podwojona masa całego samoloty wymogła wzmocnienie konstrukcji płatów i kadłuba dla przenoszenia większych obciążeń. Większa bezwładność wymusiła powiększenia lotek. Oblatane cztery samoloty prototypowe XP-82A stały się podstawą do zamówienia pierwszym maszyn seryjnych P-82B z wprowadzonymi niezbędnymi poprawkami. Na przełomie lat 1944/45 lotnictwo zamówiło 500 myśliwców do osłony superbombowców B-29. Pierwszy seryjny P-82B oblatano 15 kwietnia 1945 roku i wtedy wiadomo było iż wojna jest na ukończeniu i prawdopodobnie wielkość zamówienia ulegnie zmianie. Realnie po zbudowaniu 20 maszyn pierwszej serii z reszty zrezygnowano. W 1946 roku zamówiono jeszcze i wyprodukowano 250 samolotów w wersjach P-82E (myśliwiec bombardujący) P—82F (myśliwiec nocny) i P-82G (ulepszony myśliwiec nocny). W 1948 roku wszystkie używane samoloty ze względu na zmianę oznaczeń samolotów przemianowano na F-82 (F od Fighter)

Myśliwiec lubiany przez pilotów nie miał okazji się wykazać podczas działań wojennych. Zanim pierwsi piloci uzyskali zdolność bojową było już po wojnie. O jakości samoloty może świadczyć przelot jaki wykonano w nocy z 27 na 28 lutego 1947 roku. P-82B o przydomku „Betty Jo” wystartował z Hawajów i na maksymalnej mocy trwałej skierował się do Nowego Jorku. Przelot 8127 km wykonano ze średnią prędkością 550 km/h. Który z myśliwców mógłby lecieć kilkanaście godzin na maksymalnej prędkości przelotowej?. Samoloty w wersjki nocnego myśliwca otrzymał pod centropłatem wysunietą do przodu gondolę z radiolokatorem SCR-720. Osiągi samolotu sprawiły iż błyskawicznie wycofano z użycia samoloty Northrop Black Wdow.

Po wybuchu wojny w Korei Dywizjony F-82 stacjonujące w Japonii jako pierwsze samoloty amerykańskie wzięły udział w walkach i odniosły pierwsze zestrzelenia samolotów Ła-7, Jak-9 i Jak-11. W dalszym okresie wojny używane jako maszyny szturmowe i nocne myśliwce dotrwały w pierwszej linii do 1953 roku czyli praktycznie do końca wojny koreańskiej.

KONSTRUKCJA - metalowa, półskorupowa. Na skrzydłach lotki i klapy wychylane hydraulicznie. Podwozie dwie golenie główne chowane do kadłuba oraz dwa koła ogonowe również chowane w locie.

UZBROJENIE
- w centropłacie 6 – 8 kaemów Browning M2 kal. 50 in (12,7 mm) pod skrzydłami można było podwieszać, bomby (maksymalnie 1800 kg) niekierowane pociski rakietowe (25 pocisków 5 calowych czyli po 127 mm) lub gondolę z dodatkowymi kaemami.

NAPĘD - WERSJA P-82B dwa silniki Packard V-1650 (licencyjne Rolls Royce Merlin) Silniki o przeciwnych obrotach

WERSJA NASTĘPNA - dwa silniki Allison V-1710 o mocy po 1193 kW oraz krótkotrwałej po 1439 kW z wtryskiem wody z metanolem, silniki o przeciwnych obrotach


DANE TECHNICZNE - F-82G


Rozpiętość m 15,62
Długość m 12,93
Wysokość m 4,22
Powierzchnia nośna m2 37,90
Masa własna kg 7270
Masa maksymalna kg 11 630
Pułap m 11 860
Zasięg standardowy km 3600


Oprac. Jacek Waszczuk