North American P-51 Mustang Mk. IA
North American P-51 Mustang - być może wyda się to zaskakujące, ale najsłynniejszy amerykański myśliwiec z czasów wojny jako pierwsza zamówiła dla RAF brytyjska Komisja Zakupów w 1940 r. Zakłady North American nigdy przedtem nie produkowały myśliwców, a Brytyjczycy dali im na wykonanie zamówienia zaledwie 120 dni. W rzeczywistości jednak prototyp NA-73 zbudowano od podstaw w ciągu 102 dni, ale na silnik rzędowy Allison V-1710-39 o mocy 857,6 kW (1150 KM) musiano czekać dodatkowe trzy tygodnie. Brytyjczycy zamówili 320 egz. XP-51 już 29 maja 1940 r., mimo że pierwszy samolot wzbił się w powietrze 26 października 1940 r. Mustang Mk l po raz pierwszy wziął udział w locie bojowym 27 lipca 1942 r. Jednakże osiągi silnika nie były zadowalające, wskutek czego używano go wówczas głównie do atakowania celów naziemnych, a tuż po wejściu do służby jako samolot rozpoznawczy, wspierający desant w Dieppe w 1942 r. Mimo to USAAF zamówiło 150 maszyn P-51 uzbrojonych w działka kal. 20 mm i 310 P-51A z silnikiem Y-1710-81 o mocy 895 kW (1200 KM) uzbrojonych w cztery karabiny maszynowe kal. 12,7 mm i posiadających dwa podskrzydłowe zaczepy dla bomb o masie po 227 kg. P-51 A otrzymał w RAF nazwę Mustang Mk II. W owym czasie RAF podjął logiczną decyzję wyposażenia znakomitego płatowca P-51 w silnik Rolls-Royce Merlin, co umożliwiło osiąganie prędkości maksymalnej 644 km/h. Zakłady North American postanowiły produkować Mustanga napędzanego silnikiem Packarda (produkowanym na licencji silnikiem RR Merlin). Tymczasem USAAF zamówiły wersję szturmową A-36A, używaną głównie we Włoszech i na Sycylii, taką samą jak P-51A, ale już bez wadliwych hamulców lotu nurkowego.
Wersja P-51 B, oznaczona w RAF Mustang Mk III, była pierwszym seryjnym Mustangiem wyposażonym w silnik RR Merlin. Następna wersja P-51C była uzbrojona w sześć karabinów maszynowych kal. 12,7 mm. W Mustangach Mk II i Mk III poprawiono widzialność z kabiny pilota wprowadzając wypukłą owiewkę Malcolma, stosowaną w Spitfire'ach RAF-u. Jednakże wprowadzoną do uzbrojenia w 1943 r. wersję P-51D wyposażono w osłonę kabiny o kształcie kroplowym oraz skrócono ogonową część kadłuba. P-51 D był myśliwcem, który mógł zmierzyć się z najlepszymi samolotami myśliwskimi Luftwaffe i odegrał ważną rolę w zapewnieniu przewagi w powietrzu i w ostatecznym zwycięstwie aliantów. W RAF oznaczono go: Mustang Mk IV. W późniejszych wersjach umieszczano za kabiną pilota dodatkowy zbiornik paliwa, co umożliwiało osłonę amerykańskich samolotów bombowych uczestniczących w nalotach na Berlin. Przed zakończeniem wojny z Japonią w kilku lotach nad Filipinami zdążyły wziąć udział samoloty P-51 H o zmniejszonej masie własnej, z czterołopatowym śmigłem i wyższym usterzeniem pionowym.
Łącznie wyprodukowano w różnych wersjach 14809 egz. P-51 uznanych za najlepsze samoloty myśliwskie II wojny światowej. P-51 walczyły jeszcze podczas wojny koreańskiej, mimo że znacznie ustępowały nowoczesnym myśliwcom odrzutowym.
Wersje i odmiany:
-
F-6B "Mustang" - samolot rozpoznawczy z 1943r., odmiana P-51A.
-
F-6C "Mustang" - samolot rozpoznawczy z 1944r.; odmiana samolotów P-51B i P-51C; P-51D Mustang uzbrojony w 6 k.m. kal. 12,7 mm i bomby o masie 900 kg;
-
F-6D "Mustang" - samolot rozpoznawczy z 1945r., odmiana samolotu P-51D
-
F-6K "Mustang" - samolot rozpoznawczy z 1945r., odmiana samolotu P-51K
-
P-51A "Mustang" - samolot myśliwsko-bombowy z 1943r. wyposażony w silnik rzędowy widlasty 12-cylindrowy Allison V-1710-81 o mocy 883 kW (1200 KM). Uzbrojony w 4 k.m. kal. 12,7 mm oraz bomby o masie 450 kg.
-
P-51B "Mustang" - samolot myśliwsko-bombowy z 1943r. wyposażony w silnik rzędowy widlasty 12-cylindrowy Packard V-1650-3 o mocy z doładowaniem 1192 kW (1620 KM), uzbrojony w 4 k.m. kal. 12,7 mm i bomby o masie 450 kg
-
P-51B-10 "Mustang" - samolot myśliwsko-bombowy z 1944r.; Napęd stanowił silnik rzędowy widlasty 12-cylindrowy Packard V-1650-7 o mocy z doładowaniem 1248 kW (1695 KM)
-
P-51C "Mustang" - samolot myśliwsko-bombowy z 1943r. Napęd stanowił silnik rzędowy widlasty 12-cylindrowy Packard V-1650-7 o mocy z doładowaniem 1248 kW (1695 KM). Samolot był uzbrojony w 4 k.m. kal. 12,7 mm i bomby o masie 450 kg
-
P-51D-5 "Mustang" - samolot myśliwsko-bombowy z 1944r. uzbrojony w 6 k.m. kal. 12,7 mm
-
P-51D-25 "Mustang" - samolot myśliwsko-bombowy z 1945r. uzbrojony m.in. w 6 niekierowanych pocisków rakietowych
-
P-51D "Mustang Special" - samolot myśliwski z 1979r.; przystosowany do lotów rekordowych, odmiana standardowego samolotu myśliwskiego P-51D Mustang, napędzany przez silnik tłokowy RR Griffon o mocy 2200 kW (3000 KM) z dwoma śmigłami przeciwbieżnymi. Na samolocie tym Steve Hinton uzyskał 14 VIII 1979 prędkość maks. 803,2 km/h, bijąc rekord prędkości dla samolotów o napędzie tłokowym
-
P-51H "Mustang" - samolot myśliwsko-bombowy z 1945r. Napęd stanowił silnik rzędowy widlasty 12-cylindrowy Packard V-1650-9 o mocy 1248 kW (1695 KM). Samolot był uzbrojony w 4-6 k.m. kal. 12,7 mm, bomby o masie 900 kg lub 6 niekierowanych pocisków rakietowych
-
P-51K "Mustang" - samolot myśliwsko-bombowy z 1944r.
Konstrukcja: jednosilnikowy, jednomiejscowy dolnopłat wolnonośny, podwozie klasyczne dwukołowe wciągane w locie. Napęd - jw.
Uzbrojenie: - jw.
Dane techniczne (P-51A):
Rozpiętość |
11,28 m |
Długość |
9,8 m |
Wysokość |
3,71 m |
Powierzchnia nośna |
21,65 m2 |
Masa własna |
2916 kg |
Masa całkowita |
4800 kg |
Prędkość maksymalna |
628 km/h |
Pułap |
9500 m |
Zasięg |
3780 km |
opracowanie: "Gadzisko"
edycja: Paweł Szczepaniec