Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

HOBBY

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


F-86F Sabre F-86F Sabre

North American F-86 Sabre ("sabre" - szabla) - samolot myśliwski, pierwszy udany myśliwiec odrzutowy wytwórni. Prace nad samolotem rozpoczęły się w końcu 1944 roku, przy czym opracowywano równocześnie wersję klasycznego myśliwca P-86 (XF-86) oraz wersji pokładowej XFJ-1 Fury. W nowym samolocie planowano wykorzystać skrzydła i usterzenie od wcześniejszego NORTH AMERICAN P-51 MUSTANG. Po zakończeniu II wojny prace straciły nieco tępa, tym bardziej iż udało się dotrzeć do wyników niemieckich doświadczeń nad skrzydłami skośnymi, cały projekt zmodyfikowano. Ostatecznie samolot otrzymał skrzydła o skosie 35°. Pierwszy samolot został oblatany 27 listopada 1946 roku w wersji pokładowej, 1 października 1947 roku oblatano pierwszy samolot XP-86. Loty próbne wykazały świetne osiągi samolotu, 26 kwietnia 1948 roku George Welch w płytkim locie nurkowym przekroczył barierę dźwięku. Wydarzenie wyjątkowe gdyż był pierwszym myśliwcem który przekroczył barierę dźwięku. Pierwsze samoloty weszły do użycia w lutym 1949 roku w 1 Grupie Myśliwskiej, szybko weszły na wyposażenie innych jednostek. 4 Grupa Myśliwska w listopadzie 1950 roku, pierwsza wyposażona w Sabry otrzymała rozkaz przebazowania do Korei i 13 grudnia 1950 roku wykonano pierwsze loty bojowe nad Półwyspem Koreańskim. 17 grudnia 1950 roku wywiązała się pierwsza walka powietrzna pomiędzy czwórką Sabrów i czwórką MIKOJAN MIG-15 w efekcie ppłk Hinton odniósł pierwsze zwycięstwo powietrzne nad Migiem. Wojna w Korei wykazała iż najlepszy amerykański samolot myśliwski ustępuje w wielu elementach samolotom rosyjskim. Posiada gorszą prędkość wznoszenia oraz mniejszą zwrotność. Jedyną wyraźną przewagą Sabra było to iż dzięki temu iż był cięższy i lepiej opracowany aerodynamicznie, podczas nurkowania szybko nabierał prędkości i bez problemu przekraczał barierę dźwięku. Samolot rosyjski przy prędkości okołodźwiękowej wpadał w drgania mogące doprowadzić nawet do zniszczenia samolotu. Zdecydowana przewaga amerykańska w walkach wynikała jedynie z lepszego wyszkolenia pilotów. W końcowym okresie wojny w Korei w Sabry wyposażono dopiero jedenaście dywizjonów myśliwskich (około 200 samolotów) w tym czasie druga strona dysponowała blisko tysiącem myśliwców Mig-15.

Podczas wojny koreańskiej 39 pilotów zestrzeliło co najmniej 5 samolotów przeciwnika uzyskując tytuł asa, najlepsze wyniki uzyskali Mc Connell 16 zwycięstw, Fernandez 14,5 zwycięstwa, James Jabara 15 zwycięstw, Davis 14 zwycięstw, ppłk Royal N. Baker 13 zwycięstw. W bezpośrednich walkach z myśliwcami MIKOJAN MIG-15 zestrzelono 839 myśliwców przy stracie 58 samolotów, (według innych źródeł 791 do 78) uzyskano znakomity stosunek zwycięstw. Dodatkowo 154 Migi zaliczono jako zestrzelone prawdopodobnie oraz 919 uszkodzono. Okres użytkowania poddźwiękowych myśliwców odrzutowych był stosunkowo krótki, dosyć szybko zostały wyparte z użycia przez samoloty naddźwiękowe. Łącznie w Stanach Zjednoczonych wyprodukowano 7537 samolotów, dodatkowo w Kanadzie na licencji wyprodukowano 1860 samolotów w Australii 112 myśliwców, we Włoszech 221 samolotów w Japonii 300 egzemplarzy i w Wielkiej Brytanii 515 maszyn, łącznie zbudowano 10 545 samolotów będąc jednym z najliczniej produkowanych myśliwców odrzutowych. Popularność myśliwca spowodowała iż wszedł na wyposażenie lotnictwa wojskowego trzydziestu państw.


KONSTRUKCJA - metalowa półskorupowa kryta blachą duralową, pilot wyposażony w fotel katapultowany, na skrzydłach lotki, klapy i sloty. Podwozie trójkołowe chowane hydraulicznie


NAPĘD - silnik turboodrzutowy General Electric J47-GE-1 o ciągu 21,58 kN

WERSJA F-86C silnik J48-P-6 o ciągu 24,47 kN i 27,80 kN z dopalaniem

WERSJA F-86D silnik J47-GE-17 o ciagu 24,13 kN i 33,00 kN z dopalaniem

WERSJA F-86K silnik J47-GE-17B o ciągu 24,13 kN i 33,36 kN z dopalaniem

WERSJA F-86H-5 silnik J47-GE-30 o ciągu 25,00 kN i 41,37 kN


UZBROJENIE - sześć kaemów Colt Browning M3 kal. 12,7 mm (0,5 cala) w kadłubie, pięć zamków podwieszeń o łącznym udźwigu 1360 kg w tym ostatnie wersje mogły przenosić pociski rakietowe SIDEWINDER. Do zwalczania celów naziemnych stosowano pociski HVAR kal. 127 mm (5 cali), cztery bomby klasyczne lub jedna bomba jądrowa.


 
DANE  TECHNICZNE - wersja F-86A / F-86D / F-86E / F-86F / F-86H / F-86K

rozpiętość m 11,30 / 11,30 / 11,30 / 11,30 / 11,30 / 11,30
długość m 11,45 / 12,27 / 11,45 / 11,45 / 11,80 / 12,27
wysokość m 4,27 / 4,57 / 4,27 / 4,47 / 4,57 / 4,57
powierzchnia nośna m˛ 25,40 / 26,75 / 25,40 / 26,75 / 26,75 / 26,75
masa własna kg 4811 / 6123 / 4900 / 5046 / 6276 / 6063
masa całkowita kg 7395 / 8387 / 7490 / 6894 / 10 200 / 8337
masa maksymalna kg 8250 / 9050 / 8350 / 9350 / 11 021 / 9150
prędkość maksymalna km/h 1087 / 1114 / 1072 / 1072 / 1114 / 1114
prędkość przelotowa km/h 848 / 871 / 851 / 851 / --- / 871
prędkość wznoszenia m/s 37,6 / 60,9 / 37,6 / 40,6 / 60,9 / 60,9
pułap praktyczny m 13 700 / 15 120 / 13 700 / 16 150 / 16 170 / 15 120
zasięg km 2100 / 1240 / 2010 / 2460 / 2460 / 1240
zasięg maksymalny km 3750 / ---- / 3750 / 3700 / 3700/ ----


Oprac. Jacek Waszczuk