Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

HOBBY

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Grumman F8F Bearcat - w locie Grumman F8F Bearcat - w locie

Grumman F8F Bearcat (bearcat-kot niedźwiedzi)
- pokładowy samolot myśliwski, jednomiejscowy, jest ostatnim przedstawicielem śmigłowych mysliwców morskich Grummana. Wojenne doświadczenia zebrane podczas użytkowania Wildcatów dały pojęcie jak powinien idealny myśliwiec morski. Do prac przystąpiono pozostawiając silnik od poprzednika Pratt & Whitney R-2800, jeszcze raz przeglądnięto konstrukcje Wildcata, przeprojektowano część elementów, zastosowano nowe pomysły i rozwiązania. W efekcie do istniejącego silnika dobudowano samolot lżejszy od poprzednika z poprawioną aerodynamiką zapewniającą lepsze osiągi. Prototyp został oblatany 21 sierpnia 1944 roku, wstępnie zamówienie opiewało na 3900 egzemplarzy lecz szybkie zakończenie wojny wymusiło redukcję zamówienia. (Produkcję prowadzono w zakładach macieżystych Grummana a także w zakładach General Elektric) Pierwotne zamówienie produkcyjne zmodyfikowano tak by niewielka produkcja samolotów trwała do 1949 roku. Ostatni seryjny samolot dostarczono 29 sierpnia 1949 roku, w tym samym roku rozpoczęła się wymiana mysliwców pokładowych na mysliwce odrzutowe. Produkowano samoloty w wersjach F8F-1B mysliwsko bombowej, F8F-2 odmiana z mocniejszym silnikiem, F8F-2D, F8F-2N nocny ysliwiec wyposażony w radar. F8F-2P samolot myśliwsko rozpoznawczy. Łącznie produkcja została zakończona po zbudowaniu 1264 egzemplarzy.

Pierwsze seryjne maszyny trafiły do US Navy 26 lutego 1945 roku do dywizjony VF-19, w następnych latach weszły na wyposażenie 19 dywizjonów myśliwskich i były ostatnimi mysliwcami morskimi US Navy z napędem śmigłowym. Puźne dostarczenie Bearcatów do pierwszej linii spowodowało że żaden dywizjon nie uzyskał zdolności bojowej przed zakończeniem II wojny i samoloty nie wykonały żadnego lotu bojowego podczas II wojny. W 1949 roku rozpoczeła się wymiana myśliwców na samoloty odrzutowe i ostatnie maszyny zostały wycofane w 1955 roku i zostały przesunięte do szkolenia. W sierpniu 1946 roku cztery mysliwce weszły na wyposażenie zespołu akrobacyjnego BLUE ANGELS i pozostały na wyposażeniu do końca lat czterdziestych, wyparte przez odrzutowe Grumman F9F Panther

Poza US Navy samoloty po II wojnie używane były przez lotnictwo wojskowe kilku państw, między innymi Finlandii, Francji (129 samolotów), Tajlandii (Syjam), Wielkiej Brytanii oraz w Wietnamie. Samoloty francuskie wzieły udział w walkach w Indochinach w latach 1951 - 1954.

Po wycofaniu maszyn z lotnictwa wojskowego, kilkadziesiąt egzemplarzy trafiło do rąk prywatnych, dzięki dużej prędkości chętnie używane były do wyścigów lotniczych w Reno. Amerykanin Deryl G. Greenemeyer 16 sierpnia 1969 roku na przebudowanym samolocie z nowym silnikiem o mocy krótkotrwałej 3300 kM poprawił rekord świata prędkości lotu na bazie 3 km wynikiem 769,23 km/h (dla samolotów z napędem tłokowym). Po dwudziestu latach 23 sierpnia 1989 roku kolejny amerykanin L. Shelton na Bearcacie poprawił rekord prędkości na bazie 3 km wynikiem 850,25 km/h

KONSTRUKCJA
- metalowa, kadłub mieści kabinę ciśnieniową, skrzydła składane hydraulicznie do góry, ciekawostką płatów było iż w czasie największych obciążeń końcówki skrzydeł odłamywały się według ustalonych osłabionych linii, na skrzydłach lot-
ki i klapy, podwozie trójkołowe chowane w locie, pod kadłubem hak do lądowania na pokładzie

NAPĘD - silnik dwugwiazdowy 18 cylindrowy Pratt & Whitney R-2800-22W/34W
z wtryskiem wody z metanolem o mocy 1540 kW

WERSJA F8F-2 - silnik R-2800-30W o mocy 1654 kW, śmigło metalowe czterołopatowe samonastawne

UZBROJENIE

WERSJA F8F-1
- 4 kaemy kal. 12,7 mm, 907 kg bomba lub 4 pociski rakietowe kal. 127 mm

WERSJA F8F-2 - 4 działka kal. 20 mm, 907 kg bomba lub 4 pociski rakietowe kal. 127
mm lub torpeda


DANE TECHNICZNE -WERSJA F8F-1


rozpiętość m 10,82
długość m 8,43
wysokość m 4,01
powieszchnia nośna m 2 22,66
masa własna kg 3207
masa całkowita kg 5873
prędkość maksymalna km/h 689
prędkość przelotowa km/h 402
wznoszenie m/sek 21,2
pułap praktyczny m 11 857
zasięg km 2270
zasięg maksymalnie km 3162


Oprac. Jacek Waszczuk