Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

HOBBY

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Grumman F6F-3 Hellcat Grumman F6F-3 Hellcat

Grumman F6F Hellcat - jeden z najlepszych amerykańskich myśliwców pokładowych II wojny światowej F6F "Hellcat" wywodził się w prostej linii z myśliwca F4F"Wildcat", który w 1942 r. zaczął ustępować pod względem osiągów najnowszym myśliwcom japońskim. Zbudowano dwa prototypy XF6F-1 i XF6F-2, napędzane różnymi wersjami silnika Wright R-2600 Cyclone. Ostatecznie jako napęd samolotu wybrano silnik Pratt & Whitney R-2800 Twin Wasp, który już zamontowano w myśliwcu F4U "Corsair". Skrzydła, największe wśród jednosilnikowych myśliwców II wojny światowej, można było odchylać do tyłu i składać wzdłuż kadłuba tak, jak to już zastosowano w innym samolocie Grummana. Na jego uzbrojenie składało się sześć karabinów maszynowych kal. 12,7 mm.

 

Prototyp XF6F-1 odbył pierwszy lot 26 czerwca 1942 r. ujawniając kilka usterek. Usunięto je przed wprowadzeniem do produkcji wersji F6F-3 z silnikiem R-2800-10 o mocy 1492 kW (2000 KM). Prototyp XF6F-4F6F-3E, przerabiany w warunkach polowych, ale wkrótce skierowano do produkcji wersję F6F-3N z radiowysokościomierzem i oświetleniem kabiny barwy czerwonej do lotów nocnych. oblatano w październiku tego samego roku z silnikiem R-2800-27, ale jego produkcji nie podjęto. Ponieważ walki powietrzne nad Pacyfikiem staczano głównie na niskich lub średnich pułapach, nie stosowano turbosprężarek, ale w produkowanych wersjach wzmocniono nieco opancerzenie. Przystosowano także samolot do podwieszania pod kadłubem dodatkowych zbiorników paliwa, a później przystosowano niektóre egzemplarze do przenoszenia rakiet lub bomb na zewnętrznych węzłach podwieszeń. Jako pierwszy otrzymał F6F dywizjon myśliwski VF-9, stacjonujący w styczniu 1943 r. na lotniskowcu USS Essex, ale samolot ten wszedł do walki dopiero w sierpniu owego roku, w czasie ataku na wyspę Marcus. Pod koniec 1943 r. na samolotach F6F zainstalowano radar do operacji nocnych. Zastosowano wówczas radary AN/APS-4 iAN/APS-6, których anteny podwieszano pod prawym skrzydłem, jak najdalej od kadłuba. Mimo, iż prędkość F6F spadła o około 32 km/h, właściwości pilotażowe zbytnio się nie pogorszyły.

Samoloty F6F-3N miały silnik R-2800-10W z wtryskiem wody. Ten sam silnik napędzał wersję F6F-5 F6F-5N produkowano równolegle z samolotem zwiadu fotograficznego F6F-5P, a wszystkie one (łącznie z podstawową wersją myśliwską) miały po dwa działka kal. 20 mm, montowane zamiast najbliższych kadłuba karabinów maszynowych. Wszystkie samoloty F6F-5 miały zaczepy do przenoszenia wyposażenia zewnętrznego, w tym dodatkowych zbiorników paliwa, bomb lub rakiet niekierowanych. Brytyjskie lotnictwo morskie (Fleet Air Arm) nabyło znaczną ilość samolotów F6F-3 i F6F-5 i nadało pierwszemu oznaczenie Hellcat Mk l, drugi oznaczono Hellcat Mk II. Ogółem wyprodukowano 12 274 samoloty F6F "Hellcat". W trakcie dwuletniej kariery bojowej piloci "Hellcatów" zestrzelili 5155 samolotów przeciwnika przy stracie 270 maszyn własnych. Produkowaną od 21 kwietnia 1944 r., będącą nieznaczną modyfikacją wersji F6F-3. Samolotów F6F produkowano tak wiele, że w szczytowej fazie wojny zakłady Grummana wypuszczały po 20 egzemplarzy dziennie - więcej niż można było wyszkolić pilotów. W walkach powietrznych na Dalekim Wschodzie zaczęły one dominować, począwszy od sierpnia 1943 r. Nocny myśliwiec

 

Konstrukcja: całkowicie metalowy jednosilnikowy, jednomiejscowy dolnopłat wolnonośny, podwozie dwukołowe wciągane w locie. Napęd stanowił:

 
  • F6F-1: 18-cylindrowy silnik gwiazdowy PW R-2800-10W o mocy 1472 kW (2000 KM)

  • F6F-3: 18-cylindrowy silnik gwiazdowy PW R-2800-10 o mocy 1472 kW (2000 KM)

  • F6F-5 i F6F-3N: 18-cylindrowy silnik gwiazdowy PW R-2800-10W o mocy 1619 kW (2200 KM)

 

Uzbrojenie:

 
  • F6F-1 i F6F-3: 6 k.m. kal. 12,7 mm, 6 niekierowanych pocisków rakietowych lub bomby o masie 900 kg

  • F6F-5: 2 działka kal. 20 mm, 4 k.m. kal. 12,7 mm 6 niekierowanych pocisków rakietowych lub bomby o masie 900 kg

Dane techniczne - (F4F-1):

Rozpiętość

13,05 m

Długość

10,23 m

Wysokość

4,39 m

Powierzchnia nośna

31 m2

Masa własna

4154 kg

Masa całkowita

6880 kg

Prędkość maksymalna

590 km/h

Pułap

10 000 m

Zasięg

1660 k



opracowanie: "Gadzisko"
edycja: Paweł Szczepaniec