Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

HOBBY

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


eksperymentalny - Grumman XF5F-1 eksperymentalny - Grumman XF5F-1

Grumman F5F-1 Skyrocket, G-34, G-46, XP-50 (Skyrocket-raca) - ponieważ wytwórnia Grumman od lat dostarczała myśliwce morskie dla US Navy w związku z tym u Grummana zamówiono myśliwiec pokładowy jako ewentualny następca nowego samoloty Chance Vought F4U Corsair. Prace nad myśliwcem Corsair posuwały się szybko do przodu i okazało się był pierwszym amerykańskim myśliwcem morskim który osiągnął prędkość 400 mil (643,8 km/h) W tej sytuacji zastąpienie samolotu a tak znakomitych osiągach stało się problematyczne. F5F Skyrocket oblatał BRichard A. "Bud" Gilles 1 kwietnia 1940 roku, pierwsze loty jednomiejscowego myśliwca wykazały że osiągi są gorsze od Corsaira. Prace przeciągały się, osiągi wzrastały nieznacznie i w styczniu 1942 roku prace przerwano na rzecz nowego myśliwca F7F, jedyny prototyp wykonał 211 lotów doświadczalnych i spędził w powietrzu 156 godzin, stojący w hangarze samolot został skasowany 13 marca 1944 roku (lub 11 grudnia 1944 roku po wypadku)

Podczas prac nad F5F zbudowano samolot w wersji lądowej oznaczony XP-50 (G-46) by ewentualnie zastąpić samolot Lockheed P-38 Lightning. Prototyp P-50 oblatał Robert "Bob" Hall 14 lutego 1941 i po kilku lotach został rozbity 14 maja tego samego roku. Dalszych prac nie kontynuowano ponieważ konstrukcja była mało perspektywiczna. P-38 byl pierwszym amerykańskim myśliwcem lądowym który przekroczył prędkość 400 mil 643,8 km/h). Prace nad XP-50 zaniechano na rzecz samolotu Lockheed P-49 (który również nie wszedł do produkcji seryjnej)

KONSTRUKCJA - metalowa, skrzydła wyposażone w lotki i klapy krokodylowe, koncówki skrzydeł składane do góry, podwozie trójkołowe chowane w locie, pod kadłubem chowany hak do lądowania na lotniskowcu

NAPĘD - dwa silniki gwiazdowe 9 cylindrowe Wright R-1820-40/42 o mocy po 885 kW

WERSJA P-50 - silniki R-2820-67/69 o mocy po 1220 kM, śmigła metalowe trójłopatowe o nastawnym skoku Curtiss Electric ustawiane w horągiewke

UZBROJENIE - 4 kaemy kal. 12,7 mm lub 2 działka Madsen kal. 23 mm, 150 kg bomb (prototrypy latały nie uzbrojone)


DANE TECHNICZNE - WERSJA XF5F-1

rozpiętość m 12,80
długość m 8,75
wysokość m 3,66
powieszchnia nośna m2 28,15
masa własna kg 3670
masa całkowita kg 4590
masa dopuszczalna kg 4941
prędkość maksymalna km/h 616
na wysokości m 0
prędkość przelotowa km/h 340
wznoszenie m/sek 20
pułap m 10800
zasięg km 1255
zasięg maksymalnie km 1930


Oprac. Jacek Waszczuk