Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

HOBBY

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Zmiana na stanowisku osoby zarządzającej Polską Agencją Żeglugi Powietrznej to niewątpliwie krok w dobrą stronę. Od kilku miesięcy alarmowaliśmy, że sytuacja w Agencji zmierza w złym kierunku i zmiana na stanowisku p.o. Prezesa jest niezbędna.

 

 

 

Kilkudziesięciominutowe opóźnienia lotów z i do Polski, paraliż przestrzeni powietrznej w Niemczech, Czechach, Słowacji, Litwie i Szwecji oraz milionowe straty europejskich linii lotniczych to główne wnioski najnowszego raportu Europejskiej Organizacji ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej.

Europejska Organizacja ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (Eurocontrol) to międzyrządowa agencja, której celem jest koordynacja współpracy państw członkowskich, a także organizacji międzynarodowych – takich jak Unia Europejska – w celu zapewnienia bezpieczeństwa lotów cywilnych oraz wojskowych. Organizacja powstała w 1960 r. i zrzesza obecnie 41 europejskich państw. Polska jest członkiem Eurocontrol od 2004 r.

Zdjcie 03An-124 Rusłan jest obecnie trzecim, co wielkości, samolotem transportowym na świecie. Do 2005 roku był drugim, a przed nim był An-225 zresztą jego następca. An 225, ze swoją masą własną rzędu 300 ton i całkowitą 600 ton, detronizowała wszystkie transportowce i duże liniowe samoloty pasażerskie, jakie w ogóle latały w historii lotnictwa. Rusłan zaś z masą własną 195 ton i całkowitą 392 tony był zaraz za An-225. Dopiero na trzecim miejscu była chluba amerykańskich transportowców powietrznych, mający 153 tony masy własnej i 348 ton masy całkowitej – Lockheed C-5 Galaxy. Jednak 27 kwietnia 2005 roku wzniosła się w powietrze inna chluba, tym razem Europy-Airbus A-380, i zepchnęła ze swoich pozycji zarówno Rusłana jak i Galaxy. A-380 waży 276 ton, a jego masa startowa dochodził do 560 ton. Niemniej Rusłan utrzymał się „na podium”, dzierżąc trzecią pozycję, za An-225 i A-380. I tak pozostało aż do dzisiaj.

 

LOTNICTWO TO WOLNOŚĆ – pod takim hasłem odbyła się gala, podczas której poznaliśmy laureatów plebiscytu lotniczego Cumulusy 2021, a spotkanie lotniczej rodziny niosło dobitnie i wielokrotnie wyrażany przekaz – SOLIDARNI Z UKRAINĄ.

plakat konferencja Prawne aspekty zarzdzania bezpieczestwem

 
 
 
 

Z każdym dniem rosną emocje w plebiscycie CUMULUSY 2021 i trwającym głosowaniu finałowym, które potrwa do 22 lutego 2022 do godziny 12:00. Laureatów poznamy 26 lutego podczas uroczystej gali finałowej, która odbędzie się w Warszawie.

SYTUACJA NIEMIEC

02/Suka/Fi 103_Reichenberg. Wersja morska/archiwum autoraJest przełom roku 1941/1942. III Rzesza jest u szczytu swojej potęgi militarnej i politycznej. Co prawda nie udało się jej wygrać powietrznej bitwy o Wielką Brytanię, co zniweczyło plan szybkiej inwazji na wyspy Brytyjskie, to jednak Niemcy okupowali prawie całą Europę. Szybka wojna, zwana blitzkriegem okazała się na tyle nowoczesna i skuteczna, że krok po kroku Wermacht pokonywał każdą armię państwa europejskiego. Gdyby Luftwaffe pokonała w powietrzu RAF nad kanałem La Manche i przynajmniej nad południową częścią Wielkiej Brytanii Królewskie Siły Powietrzne, wówczas blitzkrieg mógłby się ponownie sprawdzić na terenie Anglii. Wówczas Niemcy byliby panami całej Europy.

Myśliwskie samoloty z napędem odrzutowym - IV i V generacja

Z końcem lat 60. i na początku lat 70. zaczęły wchodzić do produkcji i eksploatacji samoloty generacji czwartej. W tym okresie konstruktorzy i inżynierowie dużo pracy włożyli w to, aby samolot myśliwski był jak najbardziej wielozadaniowy. Chodziło o to, by samolot myśliwski mógł również, chociaż częściowo, wykonywać np. misję uderzeniową na polu walki, a po wylądowaniu, dozbrojeniu i uzupełnieniu paliwa pełnić misję np. izolacji pola walki. Innymi słowy samoloty myśliwskie generacji czwartej były w większym stopniu wielozadaniowe. Samoloty myśliwskie generacji czwartej miały jedną, bardzo istotną cechę: zastosowano w nich na szeroką skalę pilotowanie typu Fly–by-Wire oraz w pełni komputerową kontrolę lotu. Typowymi myśliwcami są F-16, Mirage 2000, F-15.

Zdjcie 08

 Częśc II - samoloty II i III generacji

 

W latach 1951 – 1960 następuje dynamiczny rozwój lotniczych napędów turboodrzutowych. Ma to ogromny wpływ także na rozwój myśliwców z tego rodzaju napędem. Do użytku wchodzą bowiem silniki turboodrzutowe ze sprężarkami osiowymi, choć nadal są jeszcze w użytku silniki turboodrzutowe ze sprężarkami odśrodkowymi. Przykładem są takie samoloty jak MiG-15 i MiG-17.

Mig 15 Generacja 2

Natomiast przykładem samolotów odrzutowych z silnikami o turbinach osiowych są English Electric Lithtning oraz F-104 Starfighter. Od początku lat 50. można już mówić o kolejnej, drugiej generacji myśliwców. Do służby wchodzą samoloty o skośnych skrzydłach, wyposażone w stacje radiolokacyjne i osiągające prędkość maksymalną powyżej Mach 1, ale nie przekraczające jeszcze prędkości Mach 2.

Zdjcie 05

Część I - samoloty I generacji

 

F-84 Thunderjet. Generacja 1
Historia samolotów myśliwskich z napędem odrzutowym datuje się od końca lat 30. ubiegłego wieku, kiedy do eksploatacji gotowe były silniki odrzutowe. Początkowo były to silniki ze sprężarką odśrodkową systemu anglika Franka Whittla, który opatentował swój wynalazek w 1930 roku. Jednak to w 1939 roku, 27 sierpnia odbył swój pierwszy lot samolot konstrukcji niemieckiej z napędem odrzutowym – Henkel He 178.

 

 

CUMULUSY 2021 – informacja prasowa 01

 

CUMULUSY 2021 – to już siódma edycja ogólnopolskiego plebiscytu lotniczego, który organizujemy, aby uskrzydlać, wspierać i promować sportowców lotniczych, dodawać wiary i nadziei marzycielom, angażować kibiców i pasjonatów lotnictwa, a także integrować całe środowisko lotnicze w Polsce.

Rok 2021, choć trudny dla nas wszystkich, okazał się o wiele lepszy od poprzedniego i podniebna rywalizacja sportowa odbyła się w wielu dyscyplinach, w których tradycyjnie Polacy często zdobywali najcenniejsze trofea i medale. Na terenie naszego kraju ustanowione zostały nowe rekordy, byliśmy też świadkami ekstremalnych, wręcz szalonych wyczynów lotniczych, odbywały się pokazy i pikniki lotnicze oraz zawody rangi mistrzostw świata czy pucharu świata, w tym te najstarsze i najbardziej prestiżowe, czyli 64. Puchar Gordona Bennetta.

Wędrując „Szlakiem Cumulusów” przelecieliśmy juz półmetek tej wyjątkowej podróży.

Wyprawa to nietypowa i oryginalna, bo stanowiąca niekonwencjonalny sposób wręczenia statuetek   i wyróżnień laureatom ogólnopolskiego wydarzenia CUMULUSY 2020.

Wśród dotychczasowych laureatów znaleźli się mistrzowie sportów lotniczych – Patrycja Pacak, Wojciech Bógdał i Łukasz Wójcik, a także Artur Kielak wraz z pilotami samolotów bojowych, którzy zostali docenieni za niebywały kunszt pilotażu prezentowany podczas pokazów lotniczych. Do grona wyróżnionych zawodników dołączyli też Krzysztof Michalak, Tomasz Walczak i Bartosz Nowicki, którzy jako pierwsi w sześcioletniej historii Cumulusów otrzymali statuetkę Cumulus Fair Play.

Listę firm, instytucji, organizacji i osób, które w tej wyjątkowej edycji Cumulusów zyskały uznanie przedstawicieli Kapituły uzupełniają: Lotnicze Pogotowie Ratunkowe z dyrektorem R. Gałązkowskim na czele, Michał Graczyk – organizator Antidotum Airshow w Lesznie, Magda Taczkowska i Dominik Motoła – pasjonaci budujący od podstaw własny samolot, Stefan Kraszewski – autorytet reprezentujący środowisko kontrolerów lotniczych, Wirtualne Biało-Czerwony Iskry – grupa pasjonatów wykonująca wirtualne pokazy lotnicze, Kacper „Kakadz” Kolibowski – fanatyk fotografii lotniczej oaz Milenka Bąk – brązowa medalistka światowego konkursu plastycznego o tematyce lotniczej.

Organizatorzy:

AIR SPORTS PROMOTION & FUNDACJA AVIATORNIA

 

Juz dzis premiera ksiązki "Na tropie niewyjasnionych katastrof lotniczych" Christine Negroni wydanej przez wydawnictwo MUZA SA !

 

Samoloty.pl , patron medialny wydania organizuje konkurs w którym nagrodami będą 2 ksiązki przekazane przez Wydawnictwo MUZA S.A.  dla  osób spośród tych, które prawidłowo odpowiedzą na pytanie:

 

DO JAKICH LINII LOTNICZYCH NALEZAŁ ZAGINIONY 8 MARCA 2014 SAMOLOT LECACY DO PEKINU ?

 

Odpowiedzi nalezy przesyłac na adres: redakcja@samoloty.pl do dnia 03.10.2021 

 

 

 

CUMULUSY 2020 – informacja prasowa 02

Pozostał jeszcze niemalże miesiąc na zgłaszanie swoich faworytów do CUMULUSÓW, a na oficjalnej stronie wydarzenia www.cumulusy.pl jest już ponad 30 kandydatów do zdobycia tych prestiżowych statuetek! Dominują wśród nich sportowcy lotniczy, w tym wielokrotni mistrzowie Polski, mistrzowie Europy, a także rekordziści i mistrzowie świata, ale wśród zgłoszonych nie brakuje też pasjonatów lotnictwa, przedstawicieli fundacji i stowarzyszeń, fotografów lotniczych, pilotów i załóg występujących podczas pokazów lotniczych, reprezentantów instytucji branżowych i służb mundurowych, obecni są również organizatorzy airshow i autorzy ekstremalnych wyczynów lotniczych! A skoro mówimy o ekstremach, przełamywaniu barier i pionierskich dokonaniach, którym towarzyszy ogrom emocji oraz potężna dawka adrenaliny, to natychmiast łączymy to z jedyną, wyjątkową i niepowtarzalną statuetką CUMULUS EXTREME – kto zdobędzie ją w tym roku? Kto          z uśmiechem i radosnym wzruszeniem w geście zwycięstwa wzniesie pozostałe statuetki? Czas pokaże, a konkurencja będzie z pewnością rosła z dnia na dzień, bo formularz zgłoszeniowy na www.cumulusy.pl będzie aktywny do 10 lutego.

Warto podkreślić, że patronat honorowy nad Cumulusami objął Prezes Polskiego Komitetu Olimpijskiego Pan Andrzej Kraśnicki, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Pan Piotr Samson i Prezes Aeroklubu Polskiego Pan Jerzy Makula, a redakcje TVP Sport oraz Przeglądu Lotniczego, dlapilota.pl, Samoloty.pl i aviation24.pl wspierają medialnie to wyjątkowe wydarzenie, które wśród sportowców, kibiców i fanów określane jest mianem „lotniczych Oscarów”.

Laureaci prócz statuetek i dyplomów otrzymają również niespodzianki od ICAO4.me oraz Skyline Aviators, a poznamy ich 20 lutego podczas gali, której gospodarzem jest Airport Hotel Okęcie.

Organizatorzy:

AIR SPORTS PROMOTION & FUNDACJA AVIATORNIA

Aerobaltic 2021 07
21 i 22 sierpnia na lotnisku w Kosakowie odbyła się kolejna edycja pokazów lotniczych Lotos Gdynia Aerobaltic organizowanych przez firmę Aeropact. Rok temu z powodu pandemii koronawirusa impreza została odwołana,
ale teraz zapowiadano, że będzie to spektakularne widowisko i największe w tej części świata pokazy lotnicze.

 

 

CUMULUSY 2020 – informacja prasowa 01

Samoloty.pl patronem medialnym wydarzenia




Pięć poprzednich edycji Cumulusów miało formę ogólnopolskiego plebiscytu, w którym osiągnięcia sportowców lotniczych, głosy kibiców i członków Kapituły decydowały o tym, kto otrzymywał statuetki, wyróżnienia specjalne i nagrody.

 

 

Na LOTOS Gdynia Aerobaltic 2021 gościmy najlepsze zespoły lotnicze na świecie takie jak Red Arrows, Rafale Solo Display, Solo Turk, a także… prywatne samoloty!

 

a

 

SZKOŁA GŁÓWNA HANDLOWA w WARSZAWIE

Kolegium Zarządzania i Finansów

 

ogłasza nabór na:

Podyplomowe Studia

Zarządzanie i finansowanie w sektorze

transportu lotniczego

 

Celem studiów jest dostarczenie nowoczesnej wiedzy i umiejętności z zakresu finansowania i zarządzania w sektorze lotniczym, dotyczącej zarówno przewoźników lotniczych jak i zarządców infrastruktury lotniczej i systemów zabezpieczania ruchu lotniczego.

W 2021 część dużych formatów festiwalowych wznawia swoją działalność. Wiemy jednak, że nie wszystkie cykliczne imprezy doczekają się tegorocznej edycji, dlatego warto zwrócić uwagę na te potwierdzone.

Jedną z najciekawszych propozycji są z pewnością planowane na 21-22 sierpnia 2021 – LOTOS Gdynia Aerobaltic – jedne z największych pokazów lotniczych organizowanych w Europie, na które zlecą się najwybitniejsze formacje lotnicze ze wszystkich stron świata.

                                                                

Kontroler ruchu lotniczego - jeden z 10 najbardziej stresujących zawodów 

 

Praca kontrolera ruchu lotniczego intryguje, niewielu wie, jak wygląda ona naprawdę. Nic dziwnego – w Polsce wykonuje ją jedynie około 600 osób. Wiele osób o niej marzy, ale czy na pewno wiedzą, na czym tak naprawdę polega? Pracę kontrolerów lotów można porównać do jazdy rollercoasterem – może być tak samo satysfakcjonująca, jak i stresogenna, ale zawsze powinna odbywać się w granicach przepisów bezpieczeństwa, a każda decyzja podejmowana jest z wielką odpowiedzialnością.