Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

HOBBY

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Article Index



8. Dostawy samolotów i wyposażenia

32 spośród 48 zakupionych samolotów znajdzie się na stanie 3 i 6 eskadry lotnictwa taktycznego i stacjonować będzie na lotnisku Poznań - Krzesiny. Pozostałe 16 egzemplarzy wejdzie na uzbrojenie 10 eskadry lotnictwa taktycznego bazującej na lotnisku Łask.
Ceremonia symbolicznego przekazania pierwszych polskich F-16 odbyła się w Forth Worth w Teksasie, 15 września 2006 r. Pierwszy egzemplarz polskiego F-16 (nr 4040) wraz z drugim (4041) przez dłuższy czas znajdowały się w bazie Sił Powietrznych USA w Edwards, gdzie do końca września 2007 roku na tych samolotach integrowane były systemy pokładowe zgodne z polskim zamówieniem. Próby obejmowały oprogramowanie, wyposażenie i uzbrojenie. Testowano zintegrowany system walki elektronicznej ITT AIDEWS, integrację pocisków Raytheon AGM-158C JSOW-C, analizowano pracę zaobnika rozpoznawczego Goodrich DB-110, zasobnika obserwacyjno-celowniczy Lockheed Martin Sniper XR, systemu rejestracji walki powietrznej oraz zintegrowanego hełmu JHMCS (Joint Helmet Mounted Cueing Systems). W ramach prowadzonych testów z polskich F-16 dokonywano także zrzutów bomb GBU-31.

Dotychczas zrealizowano następujące dostawy samolotów F-16

8.11.2006
F-16C nr takt. 4044
F-16C nr takt. 4043

09.11.2006
F-16D nr takt. 4077
F-16C nr takt. 4042

14.12.2006
F-16C nr takt. 4045
F-16D nr takt. 4078
F-16C nr takt. 4046
F-16D nr takt. 4079

03.02.2007
F-16C nr takt. 4047
F-16C nr takt. 4048
F-16D nr takt. 4080

29.03.2007r.
F-16C nr takt. 4049
F-16C nr takt. 4050
F-16C nr takt. 4051
F-16D nr takt. 4081

24.05.2007r.
F-16C nr takt. 4052,
F-16C nr takt. 4053,
F-16D nr takt. 4076,
F-16D nr takt. 4082

26.07.2007
F-16C nr takt. 4054
F-16C nr takt. 4056
F-16C nr takt. 4055
F-16D nr takt. 4083

23.08.2007
F-16C nr takt. 4057
F-16C nr takt. 4059
F-16C nr takt. 4060
F-16D nr takt. 4084

21.11.2007
F-16C nr takt. 4059
F-16C nr takt. 4062
F-16C nr takt. 4063
F-16D nr takt. 4085

12.12.2007
F-16C nr takt. 4041
F-16C nr takt. 4061


luty 2008:
F-16C nr takt. 4063
F-16C nr takt. 4064
F-16C nr takt. 4065/4085,
F-16C nr takt. 4086

kwiecień 2008
F-16C nr takt. 4040
F-16C nr takt. 4066
F-16C nr takt. 4067/4087

sierpień 2008
F-16C nr takt. 4068
F-16C nr takt. 4069
F-16C nr takt. 4070
F-16C nr takt. 4071


Oczekujemy na grudniową dostawę F-16 nr takt. : 4072, 4073, 4074, 4075

Procedury odbiorcze samolotów
Samoloty są dostarczane z USA przez pilotów amerykańskich (ale również polskich - czego przykładem jest lot dostawa 21 listopada 2007 roku, gdzie na samolocie F-16D nr taktyczny 4085 leciał mjr pil. Cezary Wiśniewski) i z oznaczeniam amerykańskich Sił Powietrznych. Lot dostawczy składa się z kilku etapów. Po opuszczeniu amerykańskiej przestrzeni powietrznej i pokonaniu Atlantyku samoloty lądują w bazie USAF na portugalskich Azorach (Lajes). Następnie samoloty odbywają lot m. in. nad terytorium Wielkiej Brytanii i Niemiec, gdzie zatrzymują się w amerykańskiej bazie w Spangdahlem. Stąd samoloty dostarczane są bezpośrednio na Krzesiny. W ciągu lotu parokrotnie odbywa się tankowanie w powietrzu. Na Krzesinach po zakończeniu czynności celnych każdy nowo dostarczony przez stronę amerykańską samolot, musi przejść przez przegląd odbiorczy tzw. ACCEPTANCE INSPECTION. Obsługa ta trwa ok. 3 tyg, polega na sprawdzeniu stanu technicznego oraz zweryfikowaniu części. Procedurę realizują 2-3 osoby z każdej specjalności.

Procedura dostaw sprzętu i wyposażenia technicznego
Zamówiony sprzęt trafia bezpośrednio od producentów z terenu całych Stanów Zjednoczonych do punktu agregacji dostaw w RED RIVER w TEXARKANIE. Tam odbywa się przygotowywanie do wysyłki: pakowanie, wystawienie dokumentów transportowych i specyfikacji dostawy, a następnie załadunek kontenerów. Drogą morską kontenery ze sprzętem trafiają najpierw do któregoś z dużych portów na terenie Unii Europejskiej (np. w Hamburgu), gdzie następuje przeładunek na inny, mniejszy statek morski, a następnie transport do portu w Gdyni. W porcie w Gdyni po rozładunku kontenerów, przeprowadzana jest celna odprawa tranzytowa, następnie odbywa się załadunek kontenerów na samochody ciężarowe i transport bezpośrednio do 31 Bazy Lotniczej.
W Krzesinach ma miejsce przeprowadzenie końcowej odprawy celnej i opłacenie należnego podatku VAT (dopiero w tym momencie towar dopuszczany jest do "wolnego obrotu" przez Służby Celne i można przystąpić do komisyjnego przyjmowania zawartości dostawy na ewidencję 31 Blot.). W ramach głównych dostaw sprzętu i wyposażenia na Krzesiny trafiły dotychczas 264 kontenery z wyposażeniem i częściami zamiennymi (w roku 2006- 204 kontenery, w roku 2007 - 59 kontenerów. W ramach dostaw części w trybie awaryjnym (MICAP) najkrótszy czas oczekiwania wynosi 2dni, a średni około 30 dni.

Dostawy uzbrojenia
Procedura dostaw uzbrojenia jest identyczna jak opisana powyżej. Aktulanie 31. Baza Lotnicza posiada na uzbrojeniu lotnicze środki bojowe przeznaczone do podstawowego szkolenia pilotów z wykorzystaniem uzbrojenia, tzn. amunicję lotniczą 20mm, bomby ćwiczebne BDU-33D/B,pociski szkolne powietrze-powietrze AIM 120 CATM oraz naboje zakłócające. Do końca 2007 roku planowana jest dostawa pocisków klasy powietrze - ziemia AGM-65 MAVERICK, pocisków klasy powietrze - powietrze AIM 120 C AMRAAM, bomb Mk. 82, zestawów kierowania do GBU-12 Paveway oraz zestawów kierowania do JDAM. Szkolenie specjalistów uzbrojenia w zakresie przygotowania lotniczych środków bojowych (lśb) do użycia odbywa się w kraju z wykorzystaniem pomocy amerykańskiego personelu MTT i potrwa do końca 2008 roku.