Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

HOBBY

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Curtiss P-40K-1-CU Warhawk

Curtiss P-40 Warhawk - W czasie ataku Japończyków na PearI Harbor lotnictwo wojskowe USA (USAAF) miało na stanie najwięcej myśliwców Curtiss P-40. Ten typ samolotu, mimo iż pod wieloma względami ustępował najnowszym myśliwcom państw Osi, a potem także trzem amerykańskim myśliwcom - P-38, P-47 i P-51 - służył na wielu teatrach II wojny światowej. Jego prototyp odbył pierwszy lot pod oznaczeniem X17Y, wkrótce zmienionym na P-36 "Hawk" ("jastrząb"), z gwiazdowym silnikiem Pratt & Whitney. W październiku 1938 r. oznaczenie zmieniono na XP-40 i zainstalowano silnik Allison V-1710 V12 z turbodoładowaniem. Ponieważ sprawdził się znakomicie, złożono poważne zamówienia, po czym większość wyprodukowanych egzemplarzy wersji P-40A dostarczono RAF, gdzie nazwano je Tomahawk Mk l, wszystkie zaś dostarczone USAAF nazwano "Warhawk".

 

Wersję zmodyfikowaną, ze wzmocnionym opancerzeniem kabiny i dwoma karabinami maszynowymi kal. 12,7 mm w przedniej części kadłuba oraz czterema km kal. 7,62 mm w skrzydłach, oznaczono P-40B, a w RAF nazwano Tomahawk Mk IIA, natomiast wersję P-40C (Tomahawk Mk IIB) wyposażono w samouszczelniające się integralne zbiorniki paliwa. Gdy w 1941 r. dostarczono je na front w Afryce Północnej, stwierdzono, że znacznie ustępują Messerschmittom Bf 109 i przeznaczono do atakowania celów naziemnych.

Wersja P-40D miała krótszą część nosową kadłuba i bardziej wysuniętą do przodu chłodnicę, a była to zmiana wystarczająco istotna, by RAF zmienił nazwę samolotu na "Kittyhawk" ("jastrząbek"). Pierwszym wariantem zakupionym w dużej liczbie przez USAAF był P-40E (w RAF nazwany Kittyhawk Mk IA), uzbrojony w sześć karabinów maszynowych kal. 12,7 mm umieszczonych w skrzydłach. Łącząc amerykański płatowiec z brytyjskim silnikiem Rolls-Royce Merlin, który miał tak doskonale spisać się w myśliwcu P-51 Mustang, stworzono wersję P-40F (Kittyhawk Mk II).

 

Wersja P-40K miała ulepszony silnik Allison i dorównywała osiągami myśliwcom Messerschmitt Bf 109E i Mitsubishi A6M Zero. Także P-40M wyposażono w inny, poprawiony silnik Allison (600 samolotów otrzymały USAAF), natomiast wariant P-40L posiadał ulepszony silnik RR Merlin. Najwięcej, bo 5219 egzemplarzy, zbudowano wersji P-40N, czyli Kittyhawk Mk IV. Samolot ten, wyposażony w silnik Allison V-1710-81 o mocy 883 kW (1200 KM), mógł przenosić bomby o łącznej masie 680 kg, z których jedną podwieszano pod kadłubem. Dla USAAF zamówiono co najmniej 1000 egz. tej wersji, ale produkcję wstrzymano we wrześniu 1944 r., ukończywszy zaledwie 220.

 

Mimo iż większość myśliwców P-40 służyła w USAAF na Pacyfiku, można je było spotkać w barwach amerykańskich także w rejonie Morza Śródziemnego, obok samolotów dostarczonych RAF i innym krajom Wspólnoty Brytyjskiej. Kilka tysięcy myśliwców P-40 dostarczono ZSRR i Chinom.

 

Konstrukcja: całkowicie metalowy jednosilnikowy, jednomiejscowy dolnopłat wolnonośny. Podwozie klasyczne dwukołowe wciągane w locie. Napęd stanowił silnik rzędowy widlasty 12-cylindrowy:

  • P-40A, B i C - Allison V-1710-33 o mocy 765 kW (1040 KM)

  • P-40D i E - Allison V-1710-39F o mocy 846 kW (1150 KM)

  • P-40F, K i L - Packard V-1650-1 Merlin o mocy 957 kW (1300KM)

  • P-40M, N i R - Allison V-1710-81 o mocy 883 kW (1200 KM)

Uzbrojenie:

  • P-40A: 2 k.m. kal. 12,7 mm

  • P-40B: 2 k.m. kal. 7,62 mm i 2 k.m. kal. 12,7 mm

  • P-40C: 4 k.m. kal. 7,62 mm i 2 k.m. kal. 12,6 mm

  • P-40D: 5 k.m. kal. 12,7 mm, bomby o masie 114 kg

  • P-40E: 6 k.m. kal. 12,7 mm, bomby o masie 220 kg

  • P-40F i K: 6 k.m. kal. 12,7 mm, bomby o masie 337 kg

  • P-40L: 4 k.m. kal. 12,7 mm

  • P-40M: 6 k.m. kal. 12,7 mm

  • P-40N: 6 k.m. kal. 12,7 mm, bomby o masie 680 kg

  • P-40R - część samolotów miała uzbrojenie wersji F, część L.

Dane techniczne (P-40N Warhawk):

Rozpiętość

11,42 m

Długość

10,2 m

Wysokość

3,77 m

Powierzchnia nośna

21,95 m2

Masa własna

2724 kg

Masa całkowita

5171 kg

Prędkość maksymalna

609 km/h

Pułap

11630 m

Zasięg

386 km

                                                                                                            opracowanie: "Gadzisko"
                                                                                                            edycja: Paweł Szczepaniec