Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

HOBBY

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Article Index


Konstrukcja Su-7 U

Dane T-T

 

Su-7 B 

nie używany w Polsce

Su-7 BM  1964r.

Su-7 BKŁ  1966r.

Su-7 U  1969r.

 

Wymiary

 

 

 

 

 

Miano

R

 

8,77 ( 9,309 )

9,309

9,309

8,93 ( 9,309 )

M.

D

 

16,80 z sondą 18,055

18,055

18,055

18,255

M.

H

 

5,157 ( 4,57 )

5,157

5,157

5,157 ( 4,80 )

M.

Pow. nośna

 

34,0

34,0

34,0

34,0

M2

Masa

Własna

7 765 - 8 620

8 370

8 937

8 382 - 10 000

Kg

 

Całkowita

12 000 – 13 043

13 830

14 530

 

Kg

 

Max

13 500

 

 

17 700

Kg

 

Ładunku

750 – 2 000

3 000

4 000

2 500

Kg

 

Paliwo

3 455 / 1 200

3 650 - 3 955 / 2 400

3 925 - 3 955 / 3 100

3 660 /

Litrów

Prędkość

Max

1 700 ( Ma-1,6 ) na 12 000 m.

2 120

2 070

2 070

Km/h

 

Max

1 350 na 0 m.

 

 

 

Km/h

 

Wznoszenia

152 m/s

9 120 m/min

 

 

 

 

 

Przelotowa

850

 

 

 

Km/h

 

Lądowania

 

 

 

 

Km/h

Zasięg

Max

1 450 - 1580

1 875

1 630

1 430

Km

 

Z ładunkiem

 

 

 

 

Km

Pułap

 

18 000 – 19 500

18 500

17 200

16 900

M.

Rozbieg

Dobieg

800 – 1 300 / 800 – 1 400

900 – 1 500 / 1 000 – 1 600

1 000 – 1 700 / 700 – 1 700

1 000 – 1 700 / 800 – 1 700

M.

Silnik

Typ

AL.-7 F-1-100

AL.-7 F-1

AL.-7 F-1-250

 

 

 

Ciąg

1 x 68,65 kN bez dop

1 x 98,10 kN z dop

1 x 68,65 kN bez dop

1 x 98,10 kN z dop

 

 

 

Załoga

 

1

1

1

2

 

Liczba

sztuk

-

6

31

10

 



Podstawową różnicą jest zastosowanie kabiny dwuosobowej w układzie tandem. Kadłub jest dłuższy o 0,20 m. Na kadłubie umieszczono nadbudówkę w której umieszczono wyposażenie przeniesione zza kabiny pilota. Pomimo przebudowy kadłubowych zbiorników paliwa jego ilość jest niemal identyczna jak w wersji Su-7 BM.
Osłony kabin indywidualne są podnoszone w górę do tyłu pneumatycznie. Tylną kabinę wyposażono w składany peryskop. Jego lustra są wykonane z polerowanego metalu. Peryskop można używać do prędkości 600 km/h. ( Wzmocniona wersja jest używana do prędkości 850 km/h ).
Załoga otrzymała specjalną wersję foteli wyrzucanych KS-4 U-22, zawsze odpalał się pierwszy fotel pilota, a zaraz potem instruktora, niezależnie od tego kto zainicjował opuszczenie samolotu.
Wzmocnieniu uległo podwozie ( często fatalnie traktowane przez młodych pilotów szczególnie podczas lądowań ) i jego hamulce. Przednia goleń podwozia wyposażona była w hamulce i mogła być sterowana hydraulicznie. Układ hamulcowy podwozia otrzymał instalację spryskującą piasty kół spirytusem, powodując ich efektywniejsze chłodzenie.
Wzrost masy całego samolotu spowodował ograniczenia w przenoszonym uzbrojeniu, maksymalny udźwig podwieszeń ograniczono do 2 500 kg, część maszyn nie otrzymała lewoskrzydłowego działka kalibru 30 mm. Pozostawiono jednak możliwość przenoszenia bomb jądrowych. Używany na szkolnym samolocie celownik to modyfikacja z S-7 BM oznaczona jako ASP-5ND-7U zastąpiona od 12 serii produkcyjnej nowszym ASP-PF-7U.
 
 

1 – sonda z rurką Pitota. 2 – antena radiodalomierza. 3 – 4 – kierownice aerodynamiczne. 5 – lotka. 6 – klapa. 7 – silnik turboodrzutowy AL.-7 F-1. 8 – antena nadajnika układu kursowego. 9 – ster kierunku. 10 – poziome usterzenie płytowe. 11 – klapy hamulców aerodynamicznych. 12 – kadłubowe zbiorniki paliwa. 13 -  światło pozycyjne. 14 – skrzydłowe zbiorniki paliwa. 15 – konstrukcja skrzydła. 16 – podwozie główne. 17 – zbiornik sprężonego powietrza do przeładowywania działka. 18 – jedno z dwóch działek NR-30 kal. 30 mm. 19 – podwieszane zbiorniki paliwa. 20 – kanał wlotowy powietrza. 21 – podwozie przednie. 22 – stożek regulacji dopływu powietrza do silnika.

Zestawienie PL Su-7 B
Decyzja o przyjęciu ( zakupie ) na uzbrojenie samolotów Su-7 B zapadła na przełomie 1962-1963r., a na miejsce ich stacjonowania wybrano Bydgoszcz i 3 pułk lotniczy. Pierwotna umowa opiewała na 36 maszyn jednomiejscowych i 6 szkolnych, dwumiejscowych.
Nasze wojska lotnicze odebrały swoje pierwsze 6 Su-7 BM ( 53 serii ) w kilka miesięcy po Czechosłowacji, w czerwcu 1964r.. Były to jedyne samoloty wersji BM.
Następne 12 Su-7 BKŁ otrzymaliśmy w 1966r. Wszystkie te samoloty ulokowano w Bydgoszczy.
Kolejne dostawy to;
1968r. – 2 Su-7 BKŁ
1969r. – 3 Su-7 U
1971r. – 4 Su-7 BKŁ, 1 Su-7 U
1972r. – 12 Su-7 BKŁ
1973r. – 1 Su-7 U
w latach 1974-1977r. – 4 Su-7 U ( dostarczone razem z Su-20 do Powidza ). W 1986r. samoloty te przekazano do 3 pułku lotniczego w Bydgoszczy.
1984r. – 1 Su-7 U.