Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

HOBBY

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Suchoj Su-47 Bierkut (oznaczony początkowo jako S-32 lub S-37) - jest rosyjskim, współczesnym, eksperymentalnym samolotem myśliwskim mającym konkurować z amerykańskim F-22 Raptor. W Rosji przegrał z projektem OKB MiG 1-44 na myśliwiec piątej generacji.

Po roku 1996 gdy J.Frołow zademonstrował możliwości manewrowe myśliwca Su-37 w Farnborough, opinia publiczna była pewna, że to szczyt w zakresie zwrotności samolotów bojowych. Była w błędzie, bo w biurze konstrukcyjnym Suchoja powstawał samolot o ujemnym skosie skrzydła. Początkowo prototyp nosił miano S-32 i wydawało się, że nie ma większego sensu, gdy w Su-37 zastosowano wektorowanie ciągu. Gdy 25 września 1997r. z bazy Żukowski wystartował czarny samolot o ujemnym skosie zachód zaniemówił! Było to rozwinięcie S-32, czyli S-37/Su-47 Bierkut. Po 1999r. w Bierkucie również zainstalowano dysze wektorujące ciąg, co znacznie zwiększyło manewrowość.

Podstawowe korzyści ze skosu ujemnego to m.in. większa siła nośna, mniejszy opór przy prędkościach ponaddźwiękowych, lepsza sterowność przy mniejszej szybkości, lepsze rozłożenie powierzchni i objętości.

Bierkut jest pochodną Su-27, choć w bardzo odmienionej formie. Podstawowe różnice to skrzydła główne o ujemnym skosie, małe przednie usterzenie kaczki, czy krótkie przykadłubowe napływy krawędzi natarcia. Kolejną zauważalną różnicą są rozmiary, S-37/Su-47 jest nieco większy od Su-27, ale stateczniki poziome umieszczone na wysięgnikach na zewnątrz silników są wyraźnie mniejsze. Wysięgniki, zakończone dielektrycznymi osłonami kryjącymi pod sobą wg jednej z teorii radar chroniący tył samolotu oraz spadochron pomagający wyjść z korkociągu. Brakuje mu ‘żądła’ między gondolami silników, a stateczniki pionowe są odchylone na zewnątrz.

Na początku samolot nie miał żadnego uzbrojenia, miał bardzo małe zbiorniki paliwa i był uznawany za maszynę doświadczalna do badań na rzecz OKB Suchoja. Dopiero po 1999r. zaszło wiele zmian, tj. wcześniej wspomniane zainstalowanie dysz wektorujących ciąg, wprowadzenie wewnętrznej komory uzbrojenia mieszczącej 6 pocisków powietrze-powietrze, na zewnątrz działko oraz 12 podwieszeń zewnętrznych. Samolot otrzymał bardzo nowoczesną awionikę, w kokpicie wielofunkcyjne ekrany LCD, system sterowania Fly-by-wire, itp. Co ważne, a wcześniej nie wymienione to fakt, że S-37/Su-47 jest samolotem zbudowanym w konstrukcji Stealth.
S-37/Su-47 był przez wiele lat ukrywany przed opinią publiczną, ale po wprowadzeniu wielu zmian w konstrukcji i przede wszystkim zmian w polityce Rosji był wielokrotnie pokazywany na pokazach m.in. MAKS 2005.

 

Dane techniczne:

Wymiary:
- rozpiętość 16,70m; długość 22,60m; wysokość 6,30m;

Masy:
- masa pustego samolotu 24 000kg; maksymalna masa startowa 34 000kg

Napęd:
- 2 x Sołowiew D-30F6

Osiągi:
- Vmax 2500km/h; Vmin 220km/h; prędkość wznoszenia 230m/s; pułap praktyczny 18 000m; zasięg 3300km

Użytkownicy:
- Rosja (samolot nie produkowany seryjnie)


Oprac. Michał Kołomyjski