
Polikarpow I-190 - powstał jako rozwinięcie konstrukcji myśliwca I-153. Główna zmiana polegała na zastosowaniu silnika gwiazdowego M-38 z turbosprężarką o mocy 699 kW (950 KM), co miało poprawić osiągi samolotu. Podobnie jak poprzednik miał znakomitą zwrotność, ale układ dwupłata nie pozwalał na znaczące poprawienie osiągów, co powodowało, że w porównaniu z nowoczesnymi myśliwcami zbudowanymi w układzie dolnopłata I-190 był przestarzały już w momencie rozpoczęcia prac konstrukcyjnych. Pierwszy prototyp (z silnikiem bez turbosprężarki) został oblatany 30 XII 1939r. W lutym 1941r. został on rozbity, co spowodowało przerwanie prac nad tym mało obiecującym samolotem. Drugi samolot, który miał zostać wyposażony w turbosprężarkę i hermetyzowaną kabinę, by umożliwić działanie na dużej wysokości, nigdy nie został ukończony,
Konstrukcja: mieszana, jednomiejscowy, jednosilnikowy dwupłat. Podwozie chowane w locie. Napęd stanowił silnik gwiazdowy M-88 o mocy 699 kW (950 KM), próbowano również silniki M-88R i M-88A.
Uzbrojenie: 4 k.m. SzKAS kal. 7.62 mm lub 2 działka SzWAK kal. 20 mm
Dane techniczne:
Rozpiętość |
10,2 m |
Długość |
6,48 m |
Powierzchnia nośna |
24,83 m2 |
Masa własna |
1761 kg |
Masa całkowita |
2112 kg |
Prędkość maksymalna |
450 km/h |
Pułap |
12 400 m |
Zasięg |
450 km |
Opracował: Paweł Szczepaniec