
Polikarpow I-180 - samolot myśliwski I-180 powstał w 1938r. jako rozwinięcie konstrukcji I-16. Modyfikacja polegała na zastosowaniu silnika M-87A o mocy 800KM w układzie podwójnej gwiazdy. Podczas oblatywania pierwszego prototypu zginął 15 XII 1938r. pilot W. Czkałow. Przyczyną wypadku była najprawdopodobniej awaria silnika. Drugi prototyp oblatany w marcu 1939r.otrzymał ulepszony silnik M-87B, a trzeci, na którym wprowadzono liczne zmiany konstrukcyjne wyposażono w silnik M-87R o mocy 746 kW (1000 KM). Zamówiono serię informacyjną 10 samolotów opracowanych na bazie trzeciego prototypu, lecz różniących się od niego konstrukcją skrzydła, zakrytą kabiną pilota oraz poprawioną aerodynamiką kadłuba. Otrzymały one oznaczenie I-180S. Do dalszej produkcji nie doszło, gdyż pojawił się myśliwiec I-185 będący rozwinięciem konstrukcji I-180S.
Konstrukcja: metalowa, jednosilnikowy, jednomiejscowy dolnopłat wolnonośny. Podwozie klasyczne, dwukołowe, wciągane w locie. Napęd- jw.
Uzbrojenie: 2 k.m. SzKAS kal. 7,62 mm i 2 k.m. BS kal. 12,7 mm
Dane techniczne (trzeci prototyp):
Rozpiętość |
10,1 m |
Długość |
6,9 m |
Powierzchnia nośna |
17,17 m2 |
Masa całkowita |
2440 kg |
Prędkość maksymalna |
585 km/h |
Pułap |
11 000 m |
Opracował: Paweł Szczepaniec