
Polikarpow I-153 „Czajka” ("mewa") - konstrukcja samolotu N. N. Polikarpowa oparta została na wcześniejszych myśliwcach tego konstruktora produkowanych seryjnie pod oznaczeniami I-15 i I-15 bis (I-152). Prototyp samolotu pierwotnie oznaczony I-15 ter został oblatany w pierwszej połowie 1938r. Od I-15 różnił go górny płat umocowany bezpośrednio do kadłuba i podwozie wciągane w locie. Pod koniec tego roku zostały ukończone próby państwowe i natychmiast rozpoczęto produkcję seryjną. Pierwsze „Czajki” trafiły do jednostek liniowych już na początku 1939r. Samolot chrzest bojowy przeszedł latem 1939r. w walkach z Japończykami na Dalekim Wschodzie. Przybycie eskadr wyposażonych w te stosunkowo nowoczesne samoloty pozwoliło Armii Czerwonej odzyskać przewagę w powietrzu (poprzednio używane I-15 i I-152 nie dorównywały japońskim Ki-72). Średnio 1 zniszczona „Czajka” przypadała na 4 zestrzelone Ki-72. Aby wprowadzić nieprzyjaciela w błąd radzieccy piloci nie chowali podwozia bezpośrednio po starcie, co upodabniało ich maszyny do wolniejszych I-15. W 1941r.samoloty te znajdowały się wciąż w pierwszej linii. Szybko okazało się, że pod względem osiągów nie są w stanie dorównać niemieckim myśliwcom, natomiast przewyższają je zwrotnością. Nieliczne I-153 znajdowały się w pułkach myśliwskich jeszcze pod koniec 1942r. Samoloty te były również używane przez lotnictwo Chin. Łącznie zbudowano 3437 egzemplarzy.
Odmiany:
- I-153 BS – wersja z 1939r. uzbrojona w 2 k.m. UBS kal. 12.7 mm
- I-153 P – uzbrojona w 2 działka SzWAK kal. 20 mm
- I-190 - samolot z 1939r. Wyposażony w silnik gwiazdowy M-88 z turbosprężarką o mocy 699 kW (950 KM)
Konstrukcja: mieszana, jednomiejscowy, jednosilnikowy dwupłat. Podwozie chowane w locie. Silnik gwiazdowy M-62R o mocy 677 kW (920 KM).
Uzbrojenie: 4 zsynchronizowane k.m. SzKAS kal. 7.62 mm. Samolot mógł przenosić do 200 kg bomb lub 6 pocisków rakietowych RS-82 lub RS-132.
Dane techniczne:
Rozpiętość |
10 m |
Długość |
6,2 m |
Powierzchnia nośna |
22,2 m2 |
Masa własna |
1437 kg |
Prędkość maksymalna |
427 km/h |
Pułap |
10 700 m |
Zasięg |
900 km |
Opracował: Paweł Szczepaniec