Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

HOBBY

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Polikarpow I-15

Polikarpow I-15 - samolot myśliwski  powstał w 1932r jako rozwinięcie konstrukcji I-5. Od pierwowzoru różnił się pojedynczym zastrzałem między skrzydłami, załamaniem skrzydeł w części środkowej i zwiększoną mocą silnika. Prototyp, oznaczony CKB-3 został oblatany 14 XI 1933r. Po przeprowadzeniu prób państwowych zakwalifikowano go do produkcji seryjnej. W 1935 pil. W. Kokkinaki ustanowił na I-15 rekord wysokości lotu 14 575 m. I-15 przetrwał w lotnictwie radzieckim bardzo długo. Myśliwce te brały udział w walkach z Japończykami nad rzeką Chałchin-Goł, w wojnie zimowej z Finlandią, a także w pierwszym okresie wojny niemiecko-radzieckiej, ponosząc duże straty. Wykorzystywane były również przez lotnictwo Republiki Hiszpańskiej. Nazywano je tam Chato. Łącznie zbudowano 803 egzemplarzy I-15. Dalszym rozwinięciem konstrukcji tego samolotu były I-15 bis (I-152) i I-153.

Konstrukcja: mieszana, jednosilnikowy, jednomiejscowy dwupłat, podwozie stałe. Napęd stanowił silnik gwiazdowy 9-cylindrowy M-25 (licencyjny Wright Cyclone) o mocy 526 kW (715 KM). Niektóre samoloty miały zamontowany silnik M-22 o mocy 355 kW (480 KM).

Uzbrojenie: 4 stałe k.m. kal. 7.62 mm

Dane techniczne:

Rozpiętość 9,7 m
Długość 6,1 m
Powierzchnia nośna 21,1 m2
Masa własna 964 kg
Masa całkowita 1373 kg
Prędkość maksymalna 363 km/h
Pułap 9000 m
Zasięg 725 km

                                                                                        Opracował: Paweł Szczepaniec