
Petlyakov Pe-3 - w 1941r. W. Pietlakow powrócił do koncepcji budowy dwusilnikowego samolotu myśliwskiego. Postanowił zaadaptować do wypełniania tych zadań, projektowany początkowo jako myśliwiec, bombowiec nurkujący Pe-2. Zbudowano zaledwie 23 egzemplarze pierwszej wersji seryjnej, oznaczonej Pe-3. Szybko opracowano jednak odmianę silniej uzbrojoną i pozbawioną hamulców aerodynamicznych, oznaczoną Pe-3bis. Nowe samoloty weszły do jednostek już w październiku 1941r. biorąc w udział w walkach toczonych pod Moskwą, dokonując przede wszystkim lotów szturmowych. Wykorzystywano je także do dalekiego rozpoznania. Samoloty tego typu były wykorzystywane również przez radziecką marynarkę wojenną.
Istniała również wersja rozpoznawcza oznaczona Pe-3R.
Konstrukcja: metalowa, dwusilnikowy, dwumiejscowy dolnopłat wolnonośny. Napęd stanowiły 2 silniki rzędowe WK-105RA o mocy 810 kW (1100 KM) każdy.
Uzbrojenie:
-
Pe-3: 2 k.m. UB kal. 12,7 mm, 2 k.m. SzKAS kal. 7.62 mm obsługiwane przez pilota. Strzelec dysponował 1 ruchomym k.m. SzKAS kal. 7.62 mm. Samolot przenosił 200 kg bomb.
-
Pe-3bis: 1 działko SzWAK kal. 20 mm, 2 k.m. UB kal. 12,7 mm, 1 k.m. SzKAS kal. 7.62 mm obsługiwane przez pilota. Strzelec dysponował 1 ruchomym k.m. UB kal. 12,7 mm. Samolot przenosił 300 kg bomb lub 8 pocisków rakietowych RS-82.
Dane techniczne (Pe-3):
Rozpiętość |
17,16 m |
Długość |
12,9 m |
Masa własna |
5870 kg |
Masa całkowita |
7888 kg |
Prędkość maksymalna |
523 km/h |
Pułap |
8600 m |
Zasięg |
1500 km |
Opracował: Paweł Szczepaniec