Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

HOBBY

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Ła-7

Ławoczkin Ła-7 - Wiosną 1944 r. pojawił się na froncie wschodnim nowy myśliwiec: Ła-7 (początkowo oznaczany I-120 lub Ła-120), będący wersją rozwojową budowanego w dużych seriach Ła-5. Jego uzbrojenie stanowiły trzy działka kal. 20 mm (samoloty produkowane w Jarosławiu, budowane w Moskwie miały tylko dwa). Ła-7 miał szereg usprawnień, takich jak skrzydła o nowej konstrukcji, nowa kabina oraz ruchome wloty powietrza do chłodnicy oleju. Poprawiona aerodynamika i jakość wykonania pozwalała mu osiągać prędkość 680 km/h. Produkcja Ła-5FN była kontynuowana i obydwa typy walczyły obok siebie.

Ła-7 rzadko był używany do atakowania celów naziemnych, ale osłaniał Ła-5FN. Łącznie wyprodukowano 5753 samoloty myśliwskie Ła-7. Były używane jeszcze podczas wojny koreańskiej.

W czasie II wojny światowej Ła-7 były używane też przez jednostki czechosłowackie. Dalszym rozwinięciem konstrukcji tego samolotu były myśliwce Ła-9 i Ła-11.

Najwięcej zestrzeleń w czasie II wojny światowej spośród alianckich pilotów zaliczono pilotowi radzieckiemu Iwanowi Kożedubowi, który od 26 marca 1943 r. do 19 kwietnia 1945 r. odniósł 62 zwycięstwa powietrzne, zestrzeliwując m.in. Me 262. Latał on na samolotach Ła-5, Ła-5FN albo Ła-7. Na myśliwcach Ławoczkina latał także legendarny A. Meresjew uwieczniony w "Opowieści o prawdziwym człowieku" B. Polewoja.

Eksperymentalną wersją rozwojową był Ła-7R wyposażony w dodatkowy silnik rakietowy RD-1 montowany w ogonie samolotu. Jego uruchomienie pozwalało zwiększyć prędkość maszyny o około 80 km/h przez 3-3,5 min (kosztem zwrotności). Niewielki zysk i duża awaryjność oraz zagrożenie eksplozją (do której doszło kilkakrotnie w czasie prób prototypów) spowodowały, że dalsze prace przerwano.

Inne wersje i odmiany:

  • Ła-7S - wersja z dwoma pomocniczymi silnikami rakietowymi, umieszczonymi pod skrzydłami

  • Ła-7TK - eksperymentalna odmiana wyposażona w 2 turbosprężarki, przeznaczona do lotów na dużych wysokościach

  • Ła-7UTI - szkolna wersja dwumiejscowa

Konstrukcja: mieszana część płata przylegająca do kadłuba metalowa, dalsza- drewniana. Kadłub o konstrukcji półskorupowej, drewnianej, łoże silnika metalowe. Jednomiejscowy, jednosilnikowy dolnopłat wolnonośny. Podwozie chowane w locie. Napęd stanowił silnik gwiazdowy ASz-82FN o mocy 1362 kW {1850 KM).

Uzbrojenie: 2 lub 3 działka SzWAK kal. 20 mm. Samolot mógł przenosić 200 kg bomb lub 8 niekierowanych pocisków rakietowych RS-82.

Dane techniczne: 

Rozpiętość

9,8 m

Długość

8,6 m

Powierzchnia nośna

17,5 m2

Masa własna

2638 kg

Masa całkowita

3400

Prędkość maksymalna

680 km/h

Pułap

9500 m

Zasięg

990 km

                                                                                                                                 Opracował: Paweł Szczepaniec