Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

HOBBY

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Ła-5

Ławoczkin Ła-5 - Próby techniczne prototypu myśliwca Ła-5 (wywodzącego się ze zbudowanego we współpracy z Władimirem Gorbunowem myśliwcem ŁaG-5) ukończono z powodzeniem w maju 1942 r. Produkcję rozpoczęto w lipcu, a do końca roku zbudowano co najmniej 1182 egz. (łącznie - 10 599 egz.). Na dużą skalę Ła-5 użyto po raz pierwszy w czasie bitwy stalingradzkiej w listopadzie 1942 r.
W marcu 1943 r. rozpoczęto produkcję wariantu Ła-5FN, wyposażonego w silnik gwiazdowy ASz-82FN o mocy 1362 kW {1850 KM) z dodatkowym wtryskiem paliwa, co na wysokości 5000 m pozwalało osiągać prędkość maksymalną 647 km/h. Samolot był uzbrojony w dwa umieszczone w przedniej części kadłuba działka kal. 20 nim i mógł zabierać bomby przeciwpancerne PTAB, dwie bomby po 150 kg albo cztery umieszczone pod skrzydłami rakiety niekierowane kal. 82 mm. W 1943 r. Ła-5 coraz częściej używano do atakowania celów naziemnych, powierzając mu także rolę myśliwca, ponieważ w walce z niemieckimi myśliwcami Focke-Wulf FW 190 i Messerschmitt Bf 109 miał przewagę zarówno na niskich, jak i na średnich wysokościach. Rolę myśliwca i samolotu szturmowego odgrywał w bitwie pod Kurskiem, gdzie niszczył niemieckie czołgi pociskami rakietowymi i bombami, a potem wspinał się wyżej i osłaniał samoloty szturmowe Ił-2, którym zwykle towarzyszył.

Zgodnie z radziecką praktyką, niedługo po wprowadzeniu do służby jednomiejscowego myśliwca zaczęto produkować dwumiejscowy samolot szkolno-treningowy Ła-5UTI. Później w Ła-5 działka kal. 20 rnm zastąpiono działkami kal. 23 mm, ale wiosną 1944 r. pojawiła się na froncie wschodnim nowa wersja: Ła-7. Jej uzbrojenie stanowiły trzy działka kal. 20 mm (samoloty budowane w Moskwie miały tylko dwa). Samolot Ła-7 miał szereg usprawnień, takich jak skrzydła o nowej konstrukcji, nowa kabina oraz ruchome wloty powietrza do chłodnicy oleju. Poprawiona aerodynamika i jakość wykonania pozwalała mu osiągać prędkość 680 km/h. Produkcja Ła-5FN była kontynuowana i obydwa typy walczyły obok siebie.

Ła-5 był podstawowym sprzętem myśliwskim jednostek czechosłowackich walczących na froncie wschodnim.

Konstrukcja: mieszana (podłużnice metalowe, pokrycie drewniane), jednomiejscowy, jednosilnikowy dolnopłat wolnonośny. Podwozie chowane w locie. Napęd stanowił silnik gwiazdowy M-82 o mocy 1194 kW (1600 KM) w pierwszej wersji seryjnej, w wersji Ła-5FN został on zamieniony na silnik gwiazdowy ASz-82FN o mocy 1362 kW {1850 KM).

Uzbrojenie: dwa działka SzWAK kal. 20 mm oraz możliwość zabrania czterech rakiet kal. 82 mm (RS-82) lub bomb o masie do 150 kg

Dane techniczne (Ła-5FN):

Rozpiętość

9,8 m

Długość

8,67 m

Wysokość

2,54 m

Powierzchnia nośna

17,59 m2

Masa własna

2605 kg

Masa całkowita

3360

Prędkość maksymalna

647 km/h

Pułap

11 000 m

Zasięg

775 km

                                                                                                 Opracował: Paweł Szczepaniec