Ławoczkin Ła-15
Ławoczkin Ła-15 - pod koniec lata 1948r. próby w locie odbył prototyp odrzutowego samolotu myśliwskiego Ła-174. Okazał się on na tyle udany, ze jego produkcję rozpoczęto jeszcze przed ukończeniem wszystkich testów. Wersja seryjna otrzymała oznaczenie Ła-15, różniąc się od poprzednika głównie nieco większą masą własną, co niekorzystnie wpłynęło na jej własności lotne. Mimo to piloci chwalili samolot doceniając przede wszystkim jego dobre wznoszenie i niezłą zwrotność.
Zbudowano około 500 samolotów, przerywając produkcję w momencie pojawienia się nowocześniejszego myśliwca MiG-15. Istniała również dwumiejscowa wersja szkolna, oznaczona Ła-15UTI.
Konstrukcja: całkowicie metalowy, jednomiejscowy, jednosilnikowy górnopłat wolnonośny. Podwozie chowane w locie. Napęd stanowił silnik odrzutowy RD-500 o ciągu 15,5 kN (1590 kG).
Uzbrojenie: 3 działka NS-23 kal. 23 mm
Dane techniczne:
Rozpiętość |
8,83 m |
Długość |
9,58 m |
Powierzchnia nośna |
16,16 m2 |
Masa własna |
2575 kg |
Masa całkowita |
3850 |
Prędkość maksymalna |
1026 km/h |
Pułap |
13 500 m |
Zasięg |
1170 km |
Opracował: Paweł Szczepaniec