Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

HOBBY

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Ławoczkin Ła-15

Ławoczkin Ła-15 - pod koniec lata 1948r. próby w locie odbył prototyp odrzutowego samolotu myśliwskiego Ła-174. Okazał się on na tyle udany, ze jego produkcję rozpoczęto jeszcze przed ukończeniem wszystkich testów. Wersja seryjna otrzymała oznaczenie Ła-15, różniąc się od poprzednika głównie nieco większą masą własną, co niekorzystnie wpłynęło na jej własności lotne. Mimo to piloci chwalili samolot doceniając przede wszystkim jego dobre wznoszenie i niezłą zwrotność.

Zbudowano około 500 samolotów, przerywając produkcję w momencie pojawienia się nowocześniejszego myśliwca MiG-15.  Istniała również dwumiejscowa wersja szkolna, oznaczona Ła-15UTI.

Konstrukcja: całkowicie metalowy, jednomiejscowy, jednosilnikowy górnopłat wolnonośny. Podwozie chowane w locie. Napęd stanowił silnik odrzutowy RD-500 o ciągu 15,5 kN (1590 kG).

Uzbrojenie: 3 działka NS-23 kal. 23 mm

Dane techniczne:

Rozpiętość

8,83 m

Długość

9,58 m

Powierzchnia nośna

16,16 m2

Masa własna

2575 kg

Masa całkowita

3850

Prędkość maksymalna

1026 km/h

Pułap

13 500 m

Zasięg

1170 km


                                                                                        Opracował: Paweł Szczepaniec