Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

HOBBY

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Ławoczkin-Gorbunow-Gudkow ŁaGG-1

Ławoczkin-Gorbunow-Gudkow ŁaGG-1 - na początku 1938r. stało się jasne, że używane do tej pory w lotnictwie radzieckim samoloty I-16 i I-153 stają się coraz bardziej przestarzałe. Kilka zespołów konstruktorów otrzymało polecenie opracowania nowego myśliwca, który nie ustępowałby używanym w innych armiach europejskich. Jednym z nich był zespół kierowany przez Siemiona Aleksiejewicza Ławoczkina, w skład którego jako współkonstruktorzy wchodzili jeszcze W. P. Gorbunow oraz M. I. Gudkow. Projekt, oznaczony I-22 ukończono latem 1938r. W odróżnieniu od myśliwców konkurencyjnych, I-22 miał być zbudowany głównie z drewna, co miało swoje uzasadnienie- zasoby leśne ZSRR były niewyczerpane, a stopy aluminium drogie i trudniej dostępne.

Prototyp I-22 ukończono wiosną 1940r. Oblotu dokonał 20 III 1940r. A. A. Nikaszyn. Myśliwiec zachowywał się w powietrzu poprawnie, choć był dość trudny w pilotażu. Początkowo samolot uzbrojono w 2 k.m. UBS kal. 12,7 mm oraz działko WJa kal. 20 mm. Podczas prób okazało się ono zawodne i musiano zastąpić je działkiem SzWAK kal. 20 mm. Problemy z uzbrojeniem prześladowały samolot długo, w sumie wypróbowano 7 jego różnych wariantów. Inną wadą okazał się niewielki zasięg. Żeby go wydłużyć, musiano przebudować płat, by pomieścić dodatkowe zbiorniki paliwa. W międzyczasie wymieniono również silnik na mocniejszy i próbowano zredukować masę samolotu. Zmian było tak wiele, że pod koniec 1940r. zmieniono oznaczenie samolotu na I-301 (później po zmianie systemu oznaczeń samolotów w ZSRR na ŁaGG-3; natomiast I-22 otrzymał oznaczenie ŁaGG-1).

Konstrukcja: mieszana, większa część samolotu zbudowana z drewna, metalowe były tylko stery oraz przednia część kadłuba, mieszcząca silnik i uzbrojenie. Jednomiejscowy, jednosilnikowy dolnopłat wolnonośny. Podwozie chowane w locie. Napęd stanowił 12-cylindrowy silnik rzędowy M-105 o mocy 735 kW (1000 KM), później wymieniony na silnik rzędowy M-105P o mocy 809 kW (1100 KM).

Uzbrojenie:

  • początkowo: 2 k.m. UBS kal. 12.7 mm i 1 działko WJa kal. 20 mm

  • ostatecznie: 1 działko SzWAK kal. 20 mm, 1 k.m. UBS kal. 12,7 mm i 2 k.m. SzKAS kal. 7,62 mm

Zakładano przenoszenie przez samolot 6 niekierowanych pocisków rakietowych RS-82 lub 2 bomb po 110 kg każda.

Dane techniczne:

Rozpiętość

9,8 m

Długość

8,81 m

Powierzchnia nośna

17,51 m2

Masa własna

2968 kg

Masa całkowita

3380 kg

Prędkość maksymalna

560 km/h

Pułap

9600 m

Zasięg

556 km


                                                                                        Opracował: Paweł Szczepaniec