Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

HOBBY

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


MIG-35D - na Aero India 2007 MIG-35D - na Aero India 2007

Mikojan-Gurewicz MiG-35 (w kodzie NATO: Fulcrum F) - stanowi rozwojową wersję samolotów MiG-29M/M2 i MiG-29K/KUB, trzecią modyfikację płatowca MiG-29M2. Samolot jest zaliczany do grupy średnich myśliwców. Podczas pokazów i wystawy Aero India 2009, które trwały od 11 do15 lutego, zademonstrowano możliwości tego samolotu oraz niektóre proponowane rodzaje uzbrojenia. Rosja pokazała myśliwiec MiG-35 już na Aero India 2007 w Bangalore, planując jego sprzedaż do Indii. Lot MiG-35 z Moskwy do Bangalore, wraz z powietrznym tankowcem, trwał mniej niż trzy godziny. Pierwszy demonstrator technologii – samolot dwumiejscowy – został zbudowany na płatowcu MiG-29M2, wcześniej wykorzystywanym jako demonstrator modyfikacji o oznaczeniu MiG- -29MRCA i MiG-29M2. Program budowy myśliwca wielozadaniowego MiG-35 jest realizowany od 1986 roku. Samolot po raz pierwszy pokazano w styczniu 2007 roku podczas wizyty rosyjskiego ministra obrony Siergieja Iwanowa w zakładzie produkcyjnym MAPOMIG. Dzięki ulepszonej awionice i systemowi uzbrojenia (radar ASEA i unikalnej konstrukcji system optycznej lokalizacji) samolot może samodzielnie wykonywać wiele zadań, nie trzeba naprowadzać go na cel z ziemi. Pod względem wartości bojowej, uniwersalności oraz charakterystyk operacyjnych maszyna nie różni się od myśliwców MiG-29K/KUB i MiG-29M/M2. Z jej zalet należy wymienić systemy celowania piątej generacji, kompatybilność z rosyjskimi i zagranicznymi systemami uzbrojenia oraz zintegrowane różnorodne systemy samoobrony, zwiększające odporność na zagrożenia.
Całkowicie nowa konstrukcja jest lepsza niż przyjęty w koncepcjach konstrukcyjnych podstawowy model. Samolot może wykonywać wielozadaniowe misje, tak jak konkurencyjne zachodnie maszyny. Dzięki nowej awionice MiG-35 dorównuje myśliwcom czwartej i piątej generacji. Może wykonywać precyzyjne uderzenia na cele naziemne w każdych warunkach meteorologicznych, prowadzić rozpoznanie powietrzne za pomocą urządzeń elektrooptycznych oraz radaru, a także wykonywać skomplikowane połączone zadania. Może przenosić uzbrojenie na dziewięciu punktach zewnętrznych podwieszeń (tab. 2). W porównaniu z wcześniejszymi maszynami zabiera więcej paliwa, ma lepszą ochronę antykorozyjną oraz znacznie zmniejszoną czynną powierzchnię odbijania impulsów radarowych.

Został wyposażony w poczwórny system sterowania fly-by-wire.MiG-35 jest bardziej niezawodny niż wcześniejsze konstrukcje. Ma być eksploatowany dwa i pół razy dłużej niż obecne myśliwce. Maszynę wyposażono w silniki o dłuższych okresach pracy między przeglądami, tym samym prawie dwa i pół razy zmniejszono koszt godziny lotu w porównaniu z kosztem lotu starszych maszyn. Nowe silniki są bezdymne i wyposażone w elektroniczny system sterowania typu FADEC, zapewniający lepsze osiągi. Opcjonalnie można zamontować dysze sterowania wektorem ciągu. Silnik RD-33MK Morskaja Osa jest ostatnią wersją silnika RD-33, planowaną jako napęd samolotów MiG-29K i MiG-29KUB. Nowy silnik ma o 7% większą moc niż silnik podstawowego modelu. Dzięki użyciu nowoczesnych materiałów i chłodzonych łopatek jego ciąg wynosi 9000 kgf. Nowe silniki są bezdymne i mają zamontowane systemy zmniejszające widoczność samolotu w zakresie widzialnego i podczerwonego spektrum. Zastosowanie dysz sterujących wektorem ciągu zwiększy efektywność bojową maszyny o 12–15%. Prawie całkowicie wyeliminowano elektronikę analogową. Zamontowano trzy jednakowej wielkości kolorowe ciekłokrystaliczne, wielofunkcyjne wyświetlacze oraz dodatkowy wyświetlacz systemu optycznej lokalizacji – SOL. Nowością są także radar z aktywnym, elektronicznym skanowaniem – Fazotron Żuk-AE, SOL zastępujący czujnik IRST, dodatkowy SOL pod prawym wlotem powietrza do silnika oraz dwa detektory laserowego promieniowania na końcówkach skrzydeł. Nowy radar pracuje w większym zakresie częstotliwości – zwiększa to odporność na elektroniczne przeciwdziałanie oraz zapewnia większy zasięg wykrywania, a także detekcję większej liczby celów naziemnych i jednoczesne ich atakowanie.

SOL, skonstruowany z użyciem technologii kosmicznych, zawiera zamocowany na hełmie pilota system oznaczania celów powietrznych i naziemnych znajdujących się w przedniej półsferze samolotu. To nowe urządzenie ma nie tylko duży zasięg, ale także umożliwia manualne przełączanie opcji wyświetlacza – pilot może wybierać widok w podczerwieni lub telewizyjny albo jednocześnie oba.

SOL umieszczony na nosie samolotu służy jako czujnik, natomiast SOL usytuowany pod prawym wlotem powietrza do silnika jest przeznaczony do oznaczania celów naziemnych. W walce powietrznej system optroniczny umożliwia wykrywanie samolotów bez włączonego dopalania w odległości 45 km i większej, identyfikowanie tych celów z odległości 8–10 km oraz ocenianie odległości celu powietrznego na dystansie do 15 km. Jeśli chodzi o cele naziemne, to system pozwala wykrywać czołgi z odległości do 15 km oraz lotniskowce z odległości 60–80 km, identyfikować typ czołgu z odległości 8–10 km i lotniskowca z odległości 40–60 km oraz określać odległość do celu naziemnego z dystansu 20 km.

System samoobrony składa się z układów ostrzegających o radarowym opromieniowaniu oraz przeciwśrodków elektronicznych i optycznych (m.in. detektora wykrywania laserowego opromieniowania), mogących wykryć i ocenić zbliżające się zagrożenie, a także użyć wyrzutni wabików do przeciwdziałania niebezpieczeństwu. Samodzielne wykonywanie operacji umożliwia pokładowy system wytwarzania tlenu. Firmy RAC MiG i włoska Elettronica podpisały porozumienie o wyposażeniu samolotu MiG-35 w nowy wielofunkcyjny system zakłócający. Kompatybilność samolotu z innymi systemami awioniki i uzbrojenia zapewnia magistrala szynowa MIL-STD-1553.


Dane techniczne - MiG-35


Załoga 1 lub 2
Długość 19 m
Rozpiętość skrzydeł 15 m
Wysokość 6 m
Masa z paliwem 17 500 kg
Maksymalna masa startowa 29 700 kg
Napęd 2 x RD-33MK
Ciąg bez dopalania 2 x 5400 kgf
Siła ciągu z dopalaniem 2 x 9000 kgf
Maksymalna prędkość 2.4 Ma (2556 km/h)
Zasięg 3100 km
Promień działania 2000 km
Pułap 18 900 km
Prędkość wznoszenia 330 m/s
Maksymalna masa uzbrojenia 6500 kg

Oprac. ppłk w st. spocz. pil. mgr inż. Maciej Kamyk

Przegląd Sił Powietrznych 9/2009