Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

HOBBY

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


MiG-29M MiG-29M - źródło: Nowa Technika Wojskowa 7-8/93, Le Bourget 1993 r. Paryż.

Mikojan-Gurewicz MiG-33 Fulrum Plus - MiG-29 Fulcrum już w czasie wprowadzania do służby był maszyną dość przestarzałą, więc z biegiem lat producent starał się wprowadzać kolejne unowocześnienia, by nie zostać w tyle za zachodnią konkurencją. Jedną z ostatnich modernizacji jest wersja MiG-29M Improved Fulcrum lub Super Fulcrum, która dla ewentualnych klientów z zagranicy była określona jako MiG-33 Fulcrum Plus.

Pracę pod kryptonimem Izdelije 33 (Projekt 33) rozpoczęły się już w 1980r. lecz już w 1986r. zostały anulowane. Działania zostały wznowione dopiero pod sam koniec lat 80-tych i już w 1989r. w powietrze wzbił się MiG-33. Maszyna została wyposażona w mocniejsze silniki RD-33KK, system sterowania lotem Quadruples-FBW oraz kokpit EFIS. Ponadto samolot wyposażono w 9 zewnętrznych podwieszeń do uzbrojenia, a wloty powietrza do silników powiększono i przy tym lepiej zabezpieczono przed ciałami obcymi.

Samolot został po raz pierwszy zaprezentowany publicznie podczas Farnborough Airshow w 1994r. pod nazwą MiG-29ME. Od tamtej pory nazwa MiG-33 została porzucona, podobnie jak sam projekt. Nowoczesny samolot występuje teraz pod oficjalną nazwą MiG-29M lub MiG-29ME i jest jednym z najnowocześniejszych myśliwców produkcji radzieckiej/rosyjskiej. Niestety projekt nie jest kontynuowany. Warto dodać, że na bazie rozwiązań technicznych MiG-33 w 1998r. w Chinach powstał samolot Chengdu JF-17/FC-1.

Szczęściem w nieszczęściu MiGa-33 jest modernizacja powstała na jego bazie, a mianowicie MiG-35 Fulcrum-F. MiG-35 ma większe szanse na sukces, choć od czasu jego premiery w 2007r. producentowi nie udało się znaleźć zagranicznego klienta.

Dane techniczne:

Wymiary:
- rozpiętość 11,40m; długość 17,30m; wysokość 4,73m; powierzchnia nośna 38,10m2

Masy:
- masa pustego samolotu 11 000kg; maksymalna masa startowa 15 300kg

Napęd:
- dwa silniki turboodrzutowe Klimow/Sarkisow RD-33KK każdy o ciągu 8 300kG

Osiągi:
- Vmax 2 450km/h; zasięg 1 500km; pułap praktyczny 18 000m

Uzbrojenie:
- jedno działko lotnicze 30mm; rakiety klasy powietrze-powietrze (AA-10, AA-11, AA-12); rakiety powietrze-ziemia, bomby o masie do 4 500kg na 9 podwieszeniach

Załoga:
- 1 pilot

Użytkownicy:
- Rosja/ZSRR


Oprac. Michał Kołomyjski