Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

HOBBY

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


MiG-31 Foxhound MiG-31 Foxhound

Mikojan-Gurewicz MiG-31 (oznaczenie NATO: Foxhound) - pod koniec zimnej wojny drastycznie zmienił się schemat strategicznego zagrożenia ZSRR, teraz poważnym zagrożeniem były trudne do wykrycia i unieszkodliwienia rakiety Cruise i bombowce B-1B Lancer, penetrujące niski pułap. Stwarzało to nowe problemy dla radzieckiej obrony, która musiała jak najszybciej znaleźć skuteczne rozwiązanie. Lekiem na całe zło miał być nowy myśliwiec, nowy to w Rosji radzieckiej pojęcie względne, bo sowieci znani byli z wyciskania maksimum z tego co już mieli. Do projektu użyto legendarnego MiGa-25 Foxbat, na którego bazie miał powstać skuteczny myśliwiec przechwytujący.

W 1975 roku A.Fiedotow oblatał prototyp JE-155MP, samolot na pierwszy rzut oka nie wiele różniący się od MiGa-25. Kadłub został wydłużony, by zmieściła się dwuosobowa kabina w układzie tandem. Hamulce aerodynamiczne ulokowano pod każdym kanałem wlotowym, a klapy i lotki zajmowały całą krawędź spływu skrzydła, zdwojone usterzenie nieco podwyższono. Podobieństwo JE-155MP do MiGa-25 było tylko iluzoryczne. Stary samolot miał inne przeznaczenie, był zbudowany z odmiennych metali. W przypadku JE-155MP metale te znacznie zwiększały masę samolotu, więc pozwolono sobie użyć stali niklowej i aluminium. Wzrost masy prototypu zrekompensowało użycie możliwie cienkich przekrojów elementów struktury, choć to ograniczało dopuszczalne przeciążenie w locie do 4,5g. Nie był to jednak wielki problem, bo MiG-31 nie był przeznaczony do walki manewrowej, nie miało to żadnego znaczenia.

W okresie powstawania MiGa-31 technologie poszły znacznie do przodu, co pozwoliło zmniejszyć masę samolotu i zwiększyć limit przeciążeń w locie ponaddźwiękowym do 5g. Kolejne lata to dla MiGa-31 kolejne zmiany, m.in. zainstalowanie końcówki do tankowania w locie czy zmodernizowanie podwozia tak, aby samolot mógł skutecznie poruszać się po lotniskach gruntowych. Prędkość naddźwiękową uzyskano po zastosowaniu trzeciego, głównego dźwigaru skrzydła zwiększającego sztywność, wprowadzono też kilka dodatkowych węzłów i zakładek. Problemem okazała się długotrwałość lotu. Mimo, że pojemność zbiorników w MiGu-31 znacznie zwiększono względem jego protoplasty to potrzebne były mniej żarłoczne silniki. Wybór padł na Sołowiewa D-30F6, opisywany jako silnik dwuprzepływowy, pracujący na paliwie T-6 (bardzo gęste), wyposażony w skorupowy dopalacz przestawiany hydraulicznie. Co ciekawe czynnikiem roboczym hydrauliki jest jego paliwo! Konieczne były zmiany płatowca by pomieścić olbrzymie silniki D-30, znane między innymi z transportowca Ił-76!

Szczególną cechą Foxhound’a był radar Zasłon S-800, który – jako pierwszy myśliwiec na świecie! – używał elektronicznie sterowanej anteny fazowej. Różne źródła podają różne dane nt. zasięgu obserwacji, ogólnie przyjęto, że jest to 200 km. Pewne jest, że samolot może śledzić 10 celów i prowadzić do 4 rakiet na cele znacznie oddalone od siebie. Radar wspierany jest przez wciągany detektor podczerwieni umieszczony pod kabiną. Ciekawostką MiGa-31 jest fakt, że jako jeden z nielicznych samolotów na świecie może utrzymywać stałą prędkość naddźwiękową bez użycia dopalania, tzw. Supercruise.

MiG-31 oficjalnie wszedł do służby w 1983r. W roku 1995r. z linii produkcyjnej zszedł MiG-31M, różniący się od poprzednika m.in. kształtem kabiny, kształtem płatowca mieszczącym teraz jeszcze więcej paliwa oraz nowym radarem atakującym już 6 celów jednocześnie. Zastosowano też potężniejsze silniki, cyfrowy układ sterowania oraz wielofunkcyjne ekrany w kokpicie. MiG-31M nie wejdzie do służby, ale poprzednie egzemplarze mogą być modernizowane do jego standardu. Warto dodać, że w 2005r. ruszyła szeroka modernizacja Foxhound’ów, lecz prace te są ściśle tajne.


 

Dane techniczne:

Wymiary:

- rozpiętość 13,46m; długość 22,69m; wysokość 6,15m; pow. skrzydeł 61,7m2

Wydłużenie:

- 2,94m

Masy:

- pustego samolotu 21 820kg
- startowa 41 000kg

Napęd:

- 2 x dwuprzepływowe Sołowiew D-30F6; ciąg maksymalny 17 500kG; ciąg bojowy 9500kG każdy

Paliwo:

- wewnętrzne (T-6) 16 350 kg; obciążenie paliwem 0,40

Obciążenia:

- ciągu maks. 1,17; skrzydła 665 kg/m2

Osiągi:

- Vmax 2,83Ma; Vmin 260km/h; pułap operacyjny 20 600m; prędkość wznoszenia 208m/s

Uzbrojenie:

- działko GSz-6-23 23mm z zapasem 260 pocisków; 4 rakiety samonaprowadzające się radarowo R-33 i 4 rakiety samosterujące na podczerwień R-60

Użytkownicy:

- Rosja, Kazachstan


Oprac. Michał Kołomyjski