Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

HOBBY

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Mikojan-Gurewicz MiG-25

MIKOJAN MIG-25
- najszybszy myśliwiec przechwytujący w ZSRR. Gdy w Stanach Zjednoczonych trwały prace nad superbombowcem XB-70 Valkiria o prędkości przelotowej 3 Ma. W Związku Radziecki kilka biur konstrukcyjnych otrzymało zlecenie opracowania myśliwca zdolnego do zwalczania Valkirii. W biurze Mikojana jako wieloletniego dostawcy myśliwców Rosyjskich wcześnie rozpoczęto prace nad myśliwcem o prędkości maksymalnej większej od 3 Ma, nowy myśliwiec miał otrzymać symbol Mig-25. Mimo iż po kilku latach projekt amerykański anulowano ze względów oszczędnościowych zamówienie na Mig-25 pozostało aktualne. Spodziewano się i iż w miejsce programu anulowanego do produkcji wejdzie inny porównywalny samolot. Prace nad pomysłem trwały od początku lat sześćdziesiątych, początkowo kierował nimi zastępca Mikojana GURIEWICZ a gdy odszedł w 1964 roku prace kontynuował Nikołaj Matiuk. Według założeń rządowych samolot musi mieć możliwość zwalczania samolotów przeciwnika 700 km od lotniska na wysokości 20 km z prędkością 3 Ma. Zadanie było na tyle trudne iż należało pewne rozwiązania przetestować na samolotach doświadczalnych powstał samolot E-155. W związku z osiąganymi prędkościami samolot zbliża się do BARIERY CIEPLNEJ w miejsce DURALUMINIUM w konstrukcji samolotu należało wykorzystać inne materiały, tytan nie wchodził w rachubę gdyż nie istniała odpowiednia technologia, ostatecznie Mig-25 w 80% zbudowany jest ze stali stopowych. Olbrzymie zużycie paliwa spowodowało iż prawie cała objętość samoloty używana jest jako zbiornik paliwa. Konstrukcja samolotu składa się ze spawanych zamkniętych zbiorników paliwa (70% objętości kadłuba stanowią zbiorniki paliwa). Spawanie konstrukcji początkowo przyjęte nieufnie w rzeczywistości sprawdziło się doskonale. Podczas prac nad samolotem zginęło trzech pilotów oblatywaczy, w 1969 roku skierowany został do produkcji w zakładach GAS-21. Oficjalnie latem 1972 roku weszły na wyposażenie Lotnictwa Związku Radzieckiego w wersjach Mig-25P (myśliwskiej) i Mig-25R (rozpoznawczej). Korzystając ze świetnych osiągów na specjalnie przystosowanych trzech samolotach ustanowiono szereg rekordów zarejestrowanych przez FAI;

Prędkość na bazie 15-25 km kobiet

2683,45 km/h S. SAWICKA ZSRR E-133 2.06.1975

Prędkość na bazie 100 km

2605,1 km/h A. FIEDOTOW ZSRR E-266 8.04.1973

Prędkość na bazie 500 km

2981,5 km/h M. KOMAROW ZSRR E-266 5.10.1967

Prędkość na bazie 500 km Kobiet

2466,31 km/h S. SAWICKA ZSRR E-133 21.10.1977

Prędkość na bazie 1000 km

2319,12 km/h A. FIEDOTOW ZSRR E-266 16.03.1965
2920,67 km/h P. OSTAPIENKO ZSRR E-266M 27.10.1967

Prędkość na bazie 1000 km Kobiet

2333 km/h S. SAWICKA ZSRR E-133 12.04.1978

Prędkość na bazie 1000 km z obciążeniem 1 i 2 ton

2319,12 km/h A. FIEDOTOW ZSRR E-266 16.03.1965
2920,67 km/h P. OSTAPIENKO ZSRR E-266M 27.10.1967

Prędkość na bazie 2000 km

2920 km/h P. OSTAPIENKO ZSRR E-266 2.10.1967

Prędkość na bazie 2000 km z obciążeniem 1 i 2 ton

2920 km/h P. OSTAPIENKO ZSRR E-266 2.10.1967

Pułap

36 240 m A. FIEDOTOW ZSRR E-266 25.07.1973
37 080 m A. FIEDOTOW ZSRR E-266M 22,07.1977 nie zatwierdzony
37 650 m A. FIEDOTOW ZSRR E-266M 31.08.1977

Pułap z obciążeniem 1 i 2 ton

29 977 m A. FIEDOTOW ZSRR E-266 5.10.1967
35 230 m A. FIEDOTOW ZSRR E-266 25.07.1973
37 080 m A. FIEDOTOW ZSRR E-266M 22.07.2977

Pułap lotu poziomego Kobiet

21 209,9 m S. SAWICKA ZSRR E-133 31.08.1977

Wznoszenie na 20 000 metrów

169,8 sek. B. ORŁOW ZSRR E-266 4.06.1973

Wznoszenie na 25 000 metrów

192,6 sek. P. OSTAPIENKO ZSRR E-266 4.06.1973
143,2 sek. A. FIEDOTOW ZSRR E-266M

Wznoszenie na 30 000 metrów

243,86 sek. P. OSTAPIENKO ZSRR E-266 4.06.1973
189,85 sek. P. OSTAPIENKO ZSRR E-266M 17.05.1975

wznoszenie na 35 000 metrów

251,7 sek. P. OSTAPIENKO ZSRR E-266M 17.05.1975 pierwszy rekord w tej kategorii

9 listopada 1967 roku podczas obchodów 50 rocznicy Rewolucji Październikowej
po raz pierwszy zademonstrowano publiczny przelot samolotów prototypowych. Seryjne samoloty dysponowały olbrzymią mocą silników, umożliwiającą lot z prędkością ponad 3000 km/h. Lecz lot z taką prędkością był możliwy tylko przez 3 minuty ze wzglądu na niebezpieczny wzrost temperatury samolotu (po serii lotów doświadczalnych granice przesunięto do 8 minut). Miedzy innymi szklana osłona kabiny groziła pęknięciem na skutek temperatury. Podczas jednego z lotów rozpoznawczych z Egiptu nad Izraelem w 1971 roku pilot Aleksander Biereżewiec podczas ucieczki przez pociskiem rakietowym osiągnął prędkość 3,2 Ma (według namiarów izraelskich stacji radarowych) Osłona kabiny zaczęła się topić ostatecznie pękła podczas lotu. Szczęśliwie pilotowi udało się wrócić na własne lotnisko. Do użytkowania weszły samoloty w wersji myśliwsko przechwytującej i rozpoznawczej. W 1975 roku powstała nowa mocniejsza wersja silników R-15 o ciągu po 132,3 kN (13 500 kG), w związku z tym powstała nowa wersja rekordowa oznaczona E-266M. W 1992 roku podczas lotu rozpoznawczego Miga 25M nad Irakiem samolot został namierzony przez myśliwiec LOCKHEED F-16 mimo iż F-16 leciał dużo niżej odpalił nowy pocisk AMRAAM, pocisk trafił. Było to pierwsze zwycięstwo odniesione przy pomocy nowych pocisków AMRAAM a zarazem kres bezkarnych przelotów samolotów Mig-25

6 września 1976 roku por Wiktor Balenko po starcie z bazy Sacharowka
nieopodal Władywostoku upozorował awarię silnika i katastrofę. W rzeczywistości lecąc 50 metrów nad morzem dotarł do Japonii, wylądował na jednym z lotnisk cywilnych, pilot poprosił o azyl w USA. Balenko otrzymał azyl, dodatkowo jako pilot instruktor posłużył jako skarbnica wiedzy na temat organizacji lotnictwa ZSRR. Samolot rozebrano i przebadano, wyniki były dla amerykanów zaskakujące. W Mig-u-25 nie zastosowano żadnego rewolucyjnego rozwiązania materiałowego czy aerodynamicznego. Samolot zbudowany został wyłącznie w oparciu o znane sprawdzone technologie wykorzystując je do granic możliwości. Właściwie był to latający pocisk z załogą niezdolny do manewrowej walki powietrznej. Przeznaczony wyłącznie do zwalczania wysoko lecących bombowców strategicznych. Kolejnym kuriozum był radar Mig-a, duży, ciężki, zbudowany w oparciu o elektronikę wspomaganą lampami próżniowymi. Posiadał skuteczny zasięg około 50 mil (o 15 mil mniejszy niż w samolocie MC DONNEL DOUGLAS F-15). Radar miał jedną zaletę dzięki olbrzymiej mocy był niewrażliwy na zakłócenia. Według badających go amerykanów podczas pracy na ziemi mógł zabić królika z odległości kilkuset metrów.

Był to ostatni rosyjski myśliwiec zaprojektowany według wcześniejszej tradycji myśliwców przechwytujących podporządkowanych kontroli naziemnej. Uzyskanie prędkości maksymalnej podczas lotów rekordowych kończyła się najczęściej całkowitym zniszczeniem silników. Praktycznie prędkość maksymalna nie przekraczała 2,8 Ma. Ucieczka porucznika Wiktora Balenki wymusiła modernizację projektu, błyskawicznie zmodyfikowano wyposażenie ze stacją radiolokacyjną, nowy samolot otrzymał oznaczenie Mig-31

KONSTRUKCJA metalowa półskorupowa (w konstrukcji zastosowano stal 80%, tytan 8%, duraluminium 11%), na skrzydłach lotki i klapy szczelinowe, przy lotach z prędkością naddźwiękową stery wychylane różnicowo przejmują rolę lotek. Podwozie trójpodporowe chowane hydraulicznie.

NAPĘD dwa silniki turboodrzutowe R-15B-300 o ciągu po 73,5 kN (7500 kG) oraz 100,1 kN (10 210 kG) z dopalaniem. Ostatnie samoloty posiadały silniki R-15BD-300 o ciągu po 86,2 kN (8800 kG) orz 109,8 kN 911 200 kG) z dopalaczem.

UZBROJENIE cztery pociski rakietowe R-40 (w kodzie NATO AA-6 Acrid) w tym dwa pociski R-40R naprowadzane radiolokacyjnie i dwa R-40T naprowadzane na podczerwień.

DANE wersja MIG-25P Mig-25RB

rozpiętość m 14,02 / 13,42
długość m 19,75 / 21,55
wysokość m 6,5 / 6,5
powierzchnia nośna m˛ 61,40 / ----
masa własna kg 20 000 / 20 000
masa maksymalna kg 36 720 / 41 200
prędkość maksymalna km/h 3000 / 3000
na wysokości m 13 000 / 13 000
wznoszenie min,sek 8,54 / 6,36
na wysokość m 20 000 / ----
pułap praktyczny m 20 700 / 21 000
zasięg km 1730 / 1860
zasięg maksymalny km ---- / 2400
dopuszczalne obciążenia G +5 / +5


Oprac. Jacek Waszczuk