Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

HOBBY

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


MiG-23 Flogger K MiG-23 Flogger K

Mikojan-Gurewicz MiG-23 (oznaczenie NATO: Flogger) - Rosyjski myśliwiec przechwytujący produkowany w latach 1970-1985. Do powstania MiGa-23 przyczyniły się wady (jeśli można to tak nazwać) MiGa-21. Mianowicie, określany jako jeden z najlepszych myśliwców swoich czasów, MiG-21 miał znacznie ograniczony zasięg oraz udźwig. W 1965r. podjęto próby stworzenia samolotu, który mógłby zastąpić MiGa-21. Biuro konstrukcyjne MiG rozpatrywało wówczas dwie możliwości, pierwszą było wykorzystanie MiGa-21 z geometrycznie powiększoną konstrukcją, a drugą prototyp JE-21/11/1, który ostatecznie został uznany za bazę wyjściową do budowy nowego myśliwca.
Pierwsza publiczna demonstracja miała miejsce 1967r. podczas 50. Rocznicy Rewolucji Październikowej. Samolot znacznie różnił się od poprzednika, m.in. zmienną geometrią skrzydeł, prostokątnymi, bocznymi wlotami powietrza, czy częścią nosową kadłuba, gdzie mieściła się nowoczesna stacja radiolokacyjna. Ponadto MiG-23 miał dużo pojemniejsze zbiorniki paliwa, co znacznie zwiększyło jego zasięg operacyjny.
MiG-23 miał konstrukcję półskorupową z duraluminium. Płat o zmiennym kącie natarcia, regulowanym ręcznie, z trzema możliwościami ustawienia: +18°40', +47°40' i +74°40'. Skrzydła zostały wyposażone w klapy i przerywacze, pominięto za to zastosowanie lotek. Ciekawostką konstrukcyjną jest statecznik pionowy rozkładany w locie, znajdujący się w tylnej, dolnej części kadłuba.
MiG-23 był używany przez większość państw byłego Układu Warszawskiego. Polskie Floggery należały do 28PLM bazującego na lotnisku Słupsk-Rędzikowo. Eksploatowane były w latach 1979-1999r. i choć nowocześniejsze od MiGów-21 zostały wycofane wcześniej z powodu małej ilości (ok.40 sztuk) i problemów z częściami zamiennymi.

Wersje MiG-23:
- MiG-23S – pierwsza wersja seryjna napędzana silnikiem R-27
- MiG-23SM – wersja z dodatkowymi zamkami podskrzydłowymi
- MiG-23M – zmodernizowana wersja z nową awioniką i silnikiem R-29
- MiG-23MS – zubożona wersja na rynek arabski
- MiG-23MF – nieznacznie unowocześniona wersja na rynek państw Układu Warszawskiego
- MiG-23ML – odciążona wersja, z nowym silnikiem R-35 i zmodyfikowaną elektroniką
- MiG-23P – odmiana ML z radarem Sapfir-23P na wyposażenie Obrony Powietrznej ZSRR
- MiG-23MLA – modyfikacja ML z nową elektroniką, nowymi pociskami rakietowymi (R-24), ulepszonym radarem, termonamiernikiem TP-26
- MiG-23MLD – modyfikacja ML z poprawioną aerodynamiką
- MiG-23BN – wersja myśliwsko-szturmowa różniąca się kształtem nosa
- MiG-23U – wersja szkolno-treningowa z silnikiem R-27
- MiG-23UB – modyfikacja wersji U, wyposażona w silnik R-29
- MiG-23-98 – eksperymentalna modyfikacja z przełomu 1998/1999r. wyposażona w radar Moskit-23 i wskaźnik laserowy OLS-M. Wersja nie weszła do produkcji seryjnej.

 

Dane techniczne:

Wymiary:
- rozpiętość 13,97m/7,78m; długość 16,71m; wysokość 4,82m; powierzchnia skrzydeł 37,25m2

Masy:
- masa pustego samolotu 10 400kg; maksymalna masa startowa 18 141kg

Osiągi:
- Vmax 2445km/h; pułap praktyczny 18 300m; taktyczny promień działania ok.1000km

Napęd:
- w zależności od wersji: Tumański R-27F2M-300 o ciągu 9 810daN; Koczaturow R-29-300 o ciągu 10 014daN

Uzbrojenie:
- działko dwulufowe GSz-23Ł 23mm; belki podskrzydłowe do podwieszenia kierowanych pocisków rakietowych AA-3 Anab, AA-7 Apex, AA-8 Aphid

Użytkownicy:
- ZSRR, Polska, dawna Czechosłowacja, Algieria, Irak, Kuba, Syria, Libia, Liban, Egipt, Etiopia, Wietnam


Oprac. Michał Kołomyjski