Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

HOBBY

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Mikojan-Gurewicz MiG-19S Farmer Mikojan-Gurewicz MiG-19S Farmer

 

Mikojan-Gurewicz MiG-19 (oznaczenie NATO: Farmer) - Rosja radziecka, by utrzymać się w światowej czołówce na rynku samolotów bojowych musiała zająć się pracami nad następcą MiG-15/MiG-17. Dzięki MiGowi-19 cel został zdobyty! Samolot był już w fazie opracowania nim MiG-15 został użyty w Korei. W 1951r. zlecono opracowanie i wyprodukowanie prototypu, a na przełomie 1953-1954r. odbył się pierwszy lot. Samolot miał wtedy dwa silniki Mikulin AM-5, które w wersjach seryjnych zastąpiono silnikami Tumański RD-9B o ciągu 3188daN każdy.

MiG-19, choć nie był tak popularny jak MiG-15 czy późniejszy MiG-21, to odegrał ważną rolę w lotnictwie państw bloku wschodniego. Był pierwszym samolotem naddźwiękowym, z silnikami z dopalaniem! Najbardziej rozwiniętą wersją był MiG-19PM, bez uzbrojenia pokładowego za to z 4 węzłami do podwieszania pierwszych kierowanych pocisków rakietowych powietrze-powietrze!

W latach 60-tych NATOwscy eksperci uznali konstrukcje Farmera za nieco przestarzałą, jednak samoloty F-6, czyli MiGi-19 produkowane na licencji w Chinach udowodniły, że nie zasługiwały na takie miano.

W Polsce Farmery były eksploatowane w latach 1957-1976, a należały do: 28PLM Słupsk, 39PLM Mierzęcice, 62PLM Poznań. Na stanie mieliśmy, wg. różnych źródeł 33 lub 36 MiG-19 w różnych wersjach. W latach 70-tych były stopniowo zastępowane przez znacznie bardziej zaawansowane MiGi-21. Do dzisiejszego dnia zachowały się 3 samoloty, w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie, Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu oraz przed wejściem na lotnisko Słupsk-Rędzikowo. Czwarty zachowany egzemplarz stał jako pomnik w centrum Świdwina, lecz został zdmuchnięty przez wichurę, potem ze złomowany.

MiGi-19 były produkowane w czterech wersjach:

- MiG-19 – pierwsza wersja seryjna, uzbrojona w trzy działka NR-23 23mm

- MiG-19S – uzbrojony w trzy działka NR-30 30mm, 2 zasobniki niekierowanych pocisków rakietowych oraz 2 bomby o masie 50-250kg

- MiG-19P – posiadał radar RP-1, dwa działka NR-23 23mm

- MiG-19PM – nie posiadał uzbrojenia strzeleckiego, tylko cztery węzły do podwieszenia kierowanych pocisków powietrze-powietrze

Dane techniczne:

Wymiary:

- rozpiętość 9m; długość 13,58m; wysokość 4,02m; pow. skrzydeł 25,0 m2

Masy:

- masa pustego samolotu 5760kg; masa maksymalna/startowa 9500kg

Osiągi:

- Vmax 1480km/h; pułap praktyczny 17 900m; zasięg 2200km

Napęd:

- dwa turbinowe silniki odrzutowe Tumański RD-9B o ciągu 3188daN każdy

Uzbrojenie:

- w zależności od wersji: wbudowane działka, 4 węzły podskrzydłowe do niekierowanych pocisków rakietowych oraz bomb o masie 50-250kg, 4 węzły podskrzydłowe do kierowanych pocisków rakietowych powietrze-powietrze AA-1 (Alkali) lub AA-2 (Atoll)

Kraje eksploatujące:

- ZSRR, Bułgaria, Czechosłowacja, NRD, Polska, Rumunia, Węgry, Afganistan, Albania, Algieria, Bangladesz, Birma, Chiny, Egipt, Indonezja, Irak, Iran, Kambodża, Kongo, Korea Północna, Pakistan, Somalia, Sri Lanka, Sudan, Syria, Tanzania, Uganda, Wietnam, Zambia, Kuba.


Oprac. Michał Kołomyjski