Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

HOBBY

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Jakowlew Jak-7B

Jakowlew Jak-7 - W połowie 1940r. rozpoczęły się próby w locie dwumiejscowej wersji szkolnej Jaka-1, oznaczonej I-26UTI, UTI-26 lub Nr 27. Był to nieuzbrojony I-26 z dodaną drugą kabiną i podwójnymi sterownicami. Prototyp okazał się trudny w pilotażu, poddano go więc modyfikacjom. Powiększono statecznik pionowy, zmniejszono usterzenie poziome, przesunięto środek masy do przodu, zlikwidowano 2 z 4 zbiorników paliwa w płacie. Wersja seryjna miała nosić oznaczenie Jak-7 lub Jak-7 UTI, produkcji jednak nie rozpoczęto do wybuchu wojny niemiecko-radzieckiej. Niedobór myśliwców w pierwszych miesiącach wojny spowodował readaptację Jaka-7 na jednomiejscowy samolot myśliwski. W miejscu tylnej kabiny instalowano dodatkowy zbiornik paliwa, przewożono niewielkie ładunki lub mechanika. Nowy samolot oznaczono Jak-7A. W 1941r. w Moskwie zbudowano 166 egzemplarzy tej wersji. Później w ramach ewakuacji przeniesiono produkcję do Nowosybirska i Kamieńca Uralskiego. Na początku 1942r. powstała udoskonalona wersja o poprawionej aerodynamice i chowanym kółku ogonowym, oznaczona Jak-7B, część samolotów otrzymała silniki WK-105PF o mocy 1240 KM.

 

Wersje i odmiany:

 
  • Jak-7BPWO - wersja obrony przeciwlotniczej, przystosowana do lotów nocnych

  • Jak-7D - w 1942r. jeden z egzemplarzy Jak-7B wyposażono w nowy płat o mniejszej rozpiętości i innych końcówkach, drewniane dźwigary zastąpiono metalowymi, jego wersja seryjna miała nosić oznaczenie Jak-7DI. Ostatecznie uznano, że po zmianie płata powstał nowy samolot i oznaczenie zmieniono na Jak-9.

  • Jak-7M - wersja uzbrojona w 3 działka kal. 20 mm

  • Jak-7 M-82 - wersja wyposażona w silnik gwiazdowy M-82, uzbrojona w 2 działka SzWAK i k.m. BS kal. 12.7 mm. Prototyp został oblatany 28 II 1942r. Przeciągające się próby spowodowały, że przegrał rywalizację z samolotem Ła-5 z tym samym silnikiem.

  • Jak-7PWRD - samolot doświadczalny z 1944r., przebudowany Jak-7W, na którym umieszczono pod skrzydłami 2 silniki strumieniowe DM-4C. W tylnej kabinie znajdowały się zbiornik paliwa i przyrządy kontrolne silników.

  • Jak-7RD - samolot doświadczalny z 1943r., z pomocniczym silnikiem rakietowym na ciekły materiał pędny

  • Jak-7T - budowana w niewielkiej ilości wersja uzbrojona w działko kal. 37 mm

  • Jak-7W - opracowana razem z Jakiem-7B dwumiejscowa wersja szkolna. Wersja była budowana w dużych seriach, część samolotów otrzymała stałe podwozie. Uzbrojenie stanowiło 1 działko lub w.k.m. UBS. Egzemplarze wyposażone w radiostację wykorzystywane były do rozpoznania.

  • Jak-7WK - wersja kurierska Jaka-7W z 1941r.

 

Łącznie do 1944r. zbudowano 6399 Jaków-7, przy czym produkcję wersji bojowej zakończono w 1943r. Pierwsze Jaki-7 pojawiły się w jednostkach myśliwskich na początku 1942r. Oprócz lotnictwa radzieckiego używała ich także francuska eskadra "Normandie".

 

W lotnictwie polskim pierwsze Jaki-7B i Jaki-7W pojawiły się w składzie 1 PLM we wrześniu 1943r. Samoloty te były używane również w 9 i 11 PLM oraz w 15 Samodzielnym Zapasowym Pułku Lotniczym i w 1 Mieszanym Szkolno-Treningowym PL. Wykorzystywano je jako szkolno-treningowe i kurierskie. Niektóre Jaki-7B zostały przebudowane po wojnie na wersję dwumiejscową.  Ostatnie Jaki-7 wycofano z użycia 23 IX 1946r.

 

Konstrukcja: jednomiejscowy dolnopłat. Kadłub kratownicowy, spawany z rur stalowych, część przednia pokryta blachą duraluminiową (na wysokości kabiny sklejką), tylna oprofilowana drewnianymi listwami, kryta płótnem, płat drewniany, usterzenie metalowe. Podwozie klasyczne z kółkiem ogonowym. Napęd stanowił silnik 12-cylindrowy, rzędowy M-105P o mocy 1100 KM. Śmigło trójłopatowe, metalowe.

 

Uzbrojenie: działko MP-20 i 2 w.k.m. UBS kal. 12.7 mm. Istniała możliwość podwieszenia 6 niekierowanych pocisków rakietowych RS-82 lub 2 bomb o masie 100 kg.

 

Dane techniczne (Jak-7A):

 

Rozpiętość

10 m

Długość

8,48 m

Powierzchnia nośna

17,15 m2

Masa własna

2518 kg

Masa całkowita

2895 kg

Prędkość maksymalna

593 km/h

Pułap

10 000 m

Zasięg

820 km

                                                                                                      Opracował: Paweł Szczepaniec