
Jakowlew Jak-15 - był pierwszym w ZSRR myśliwcem o napędzie odrzutowym.
Konstrukcja została oparta na konstrukcji samolotu myśliwskiego Jak-3.
W zmienionej przedniej części kadłuba zamontowano silnik odrzutowy RD-10
(radziecka wersja niemieckiego silnika Jumo 004B). Prototyp oblatano 24 IV
1946r. W 1947r. rozpoczęto produkcję seryjną. Łącznie zbudowano około 280
egzemplarzy seryjnych. Samolot był uważany za niezbyt udany ze względu na
zbyt mały ciąg silnika i kłopoty wynikające z przysysania się strugi gazów
wylotowych do kadłuba. Dalszym rozwinięciem konstrukcji były samoloty Jak-17
i Jak-23.
Odmianą samolotu Jak-15 była jego dwumiejscowa wersja szkolna z 1947r. Jak-15U, wyposażona w podwozie trójpodporowe wciągane w locie. Zbudowano prawdopodobnie jedynie pojedyncze egzemplarze. Wersję ta była oznaczana także Jak-21.
Odmianą samolotu Jak-15 była jego dwumiejscowa wersja szkolna z 1947r. Jak-15U, wyposażona w podwozie trójpodporowe wciągane w locie. Zbudowano prawdopodobnie jedynie pojedyncze egzemplarze. Wersję ta była oznaczana także Jak-21.
Konstrukcja: mieszana, jednosilnikowy, jednomiejscowy dolnopłat wolnonośny, podwozie klasyczne dwukołowe wciągane w locie. Turbinowy silnik odrzutowy RD-10 o ciągu 893 daN (910 kG);
Uzbrojenie: 2 działka 23 mm
Dane techniczne:
Rozpiętość |
9,2 m |
Długość |
8,78 m |
Powierzchnia nośna |
14,8 m2 |
Masa własna |
2350 kg |
Masa całkowita |
2742 kg |
Prędkość maksymalna |
850 km/h |
Pułap |
13 350 m |
Zasięg |
510 |
Opracował: Paweł Szczepaniec