Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

HOBBY

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Yak-15

Jakowlew Jak-15 - był pierwszym w ZSRR myśliwcem o napędzie odrzutowym. Konstrukcja została oparta na konstrukcji samolotu myśliwskiego Jak-3. W zmienionej przedniej części kadłuba zamontowano silnik odrzutowy RD-10 (radziecka wersja niemieckiego silnika Jumo 004B). Prototyp oblatano 24 IV 1946r. W 1947r. rozpoczęto produkcję seryjną. Łącznie zbudowano około 280 egzemplarzy seryjnych. Samolot był uważany za niezbyt udany ze względu na zbyt mały ciąg silnika i kłopoty wynikające z przysysania się strugi gazów wylotowych do kadłuba. Dalszym rozwinięciem konstrukcji były samoloty Jak-17 i Jak-23.

Odmianą samolotu Jak-15 była jego dwumiejscowa wersja szkolna z 1947r. Jak-15U, wyposażona w podwozie trójpodporowe wciągane w locie. Zbudowano prawdopodobnie jedynie pojedyncze egzemplarze. Wersję ta była oznaczana także Jak-21.

 

Konstrukcja: mieszana, jednosilnikowy, jednomiejscowy dolnopłat wolnonośny, podwozie klasyczne dwukołowe wciągane w locie. Turbinowy silnik odrzutowy RD-10 o ciągu 893 daN (910 kG);

 

Uzbrojenie: 2 działka 23 mm

 

Dane techniczne:

 

Rozpiętość

9,2 m

Długość

8,78 m

Powierzchnia nośna

14,8 m2

Masa własna

2350 kg

Masa całkowita

2742 kg

Prędkość maksymalna

850 km/h

Pułap

13 350 m

Zasięg

510

                                                                                                                                        Opracował: Paweł Szczepaniec