
Iljuszyn Ił-1 - Na początku 1944r. Komisariat Obrony ZSRR zlecił S. W. Iljuszynowi opracowanie ciężkiego jednomiejscowego samolotu myśliwskiego o silnym uzbrojeniu i opancerzeniu, który w razie potrzeby mógłby eskortować klasyczne bombowce i szturmowce. Konstruktor przedstawił projekt takiego myśliwca przeznaczonego do operowania na małych i średnich wysokościach, oznaczony Ił-1. Samolot został oblatany 19 V 1944r. Okazał się dość zwrotny, jednak osiągał prędkość zaledwie 580 km/h. W tym okresie wojny prędkość myśliwca poniżej 600 km/h musiała zostać uznana za zbyt małą. Poza tym radzieckie lotnictwo myśliwskie było już wystarczająco silne, by zapewnić osłonę szturmowcom, bez potrzeby uruchamiania produkcji samolotów myśliwsko-szturmowych. Dalsze prace nad konstrukcją wstrzymano.
Konstrukcja: jednomiejscowy dolnopłat o opancerzonym kadłubie. Ogonowa część kadłuba drewniana, skrzydła i usterzenie metalowe. Podwozie chowane w locie. Silnik rzędowy 12-cylindrowy, chłodzony cieczą AM-42 o mocy 1750 KM.
Uzbrojenie: 2 działka WJa kal. 23 mm, ładunek bomb 200 kg. Przed atakiem myśliwców samolot miał się bronić uruchamiając wyrzutnię kasetową z 10 granatami lotniczymi AG-2 opadającymi na spadochronach.
Dane techniczne:
Rozpiętość |
13,4 m |
Długość |
11,1 m |
Powierzchnia nośna |
30 m2 |
Masa własna |
4285 kg |
Masa całkowita |
5320 kg |
Prędkość maksymalna |
580 km/h |
Pułap |
8600 m |
Zasięg |
1000 km |
Opracował: Paweł Szczepaniec