Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

HOBBY

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Iljuszyn Ił-1

Iljuszyn Ił-1 - Na początku 1944r. Komisariat Obrony ZSRR zlecił S. W. Iljuszynowi opracowanie ciężkiego jednomiejscowego samolotu myśliwskiego o silnym uzbrojeniu i opancerzeniu, który w razie potrzeby mógłby eskortować klasyczne bombowce i szturmowce. Konstruktor przedstawił projekt takiego myśliwca przeznaczonego do operowania na małych i średnich wysokościach, oznaczony Ił-1. Samolot został oblatany 19 V 1944r. Okazał się dość zwrotny, jednak osiągał prędkość zaledwie 580 km/h. W tym okresie wojny prędkość myśliwca poniżej 600 km/h musiała zostać uznana za zbyt małą. Poza tym radzieckie lotnictwo myśliwskie było już wystarczająco silne, by zapewnić osłonę szturmowcom, bez potrzeby uruchamiania produkcji samolotów myśliwsko-szturmowych. Dalsze prace nad konstrukcją wstrzymano.

Konstrukcja: jednomiejscowy dolnopłat o opancerzonym kadłubie. Ogonowa część kadłuba drewniana, skrzydła i usterzenie metalowe. Podwozie chowane w locie. Silnik rzędowy 12-cylindrowy, chłodzony cieczą AM-42 o mocy 1750 KM.

Uzbrojenie: 2 działka WJa kal. 23 mm, ładunek bomb 200 kg. Przed atakiem myśliwców samolot miał się bronić uruchamiając wyrzutnię kasetową z 10 granatami lotniczymi AG-2 opadającymi na spadochronach.

Dane techniczne:

Rozpiętość

13,4 m

Długość

11,1 m

Powierzchnia nośna

30 m2

Masa własna

4285 kg

Masa całkowita

5320 kg

Prędkość maksymalna

580 km/h

Pułap

8600 m

Zasięg

1000 km


                                                                                        Opracował: Paweł Szczepaniec