Messerschmitt Me 163B Komet Messerschmitt Me 163B Komet

Messerschmitt Me 163
Komet (komet-kometa)
- rakietowy samolot myśliwski skonstruowany pod kierunkiem prof. Aleksandra Lippischa. W założeniu miał to być myśliwiec punktowy do obrony sczególnie ważnych obiektów. Cechować się miał znakomitą prędkością wznoszenia, po udanym ataku samolot miał powracać na lotnisko i czekać na następną wyprawę bombową. Mysliwiec był jedną z "cudownych broni" Adolfa Hitlera.

W rzeczywistości stał się konstrukcją wyjątkową, przełamał kilka barier. Wiosną 1941 roku samolot był gotowy do lotu, opóźniały się prace nad silnikiem rakietowym. W związku z czym znany przed wojną pilot szybowcowy Heini Dittmar wykonał na Me-163 pierwszy lot ślizgowy po wyholowaniu przez mysliwiec Bf-110. 13 sierpnia 1941 roku Dittmar na Me-163 wykonał pierwszy lot z silnikiem rakietowym. 2 października 1941 Heini Dittmar po wyholowaniu za Bf-110 na wysokość 4000 m wyczepił Kometa i włączył silnik z zamiarem osiągnięcia prędkości maksymalnej. Osiągnięto prędkość 1004 km/h (zbliżając się do barjery dźwięku). Po tym locie Luftwaffe zamawia produkcje seryjną w nieco zmienionej, uzbrojonej wersji Me-163B-1. Wkrótce Komet stał się pierwszym i jedynym samolotem rakietowym jaki wszedł do produkcji seryjnej, jedynym samolotem rakietowym użytym bojowo a zarazem był najszybszym samolotem II wojny uzyskując prędkość maksymalną powtarzalną 959 km/h pozostawiając w pobitym polu kolejny samolot Me-262 z prędkością 868 km/h z możliwością osiągnięcia prędkości okołodźwiękowej w locie nurkowym.

Dla przyspieszenia produkcji wyznaczono także zakłady Klemm. W trakcie produkcji powstała odmiana pozbawiona napędu Me-163S, dwusterowa służąca do wstępnego szkolenia w pilotażu. Me-163C wersja z nowym silnikiem nie zdążyła wejść do produkcji przed zakończeniem wojny. łącznie zbudowano 380 (463?) egzemplarzy wszystkich wersji (zależnie z jakiego żródła się korzysta), Luftwaffe przejęła 279 samoloty. Japonia kupiła licencje na produkcje pod nazwą Mitsubishi J8M1 Shusui, także nie zdążyła wejść do użycia przed końcem wojny. W opstatnim roku wojny opracowano wersję rozwojową z nowym silnikiem o zwiększonym zasięgu lecz koniec wojny przerwał prace.

Pierwszą i jedyną jednostką używającą bojowo samoloty był JG 400, Wolfgang Spate 13 maja 1944 roku wykonał pierwszy lot bojowy na Me-163 nie napotykając na samoloty przeciwnika. 16 sierpnia 1944 roku Kometypo raz pierwszy starły się z amerykańską wyprawą bombową, zestrzelono dwa bombowce Boeing B-17 przy stracie dwuch samolotów. Pierwszym zwycięzcą został ppor. Hartmut Ryle, 24 sierpnia 1944 roku, podczas kolejnych walk zestrzelono trzy samoloty z czego dwa zestrzelił sierż. Siegfried Schubert. Łącznie do końca wojny na Me-163 uzyskano 9 zwycięstw przy stracie 14 samolotów z czego tylko 5 w walce. Po zakończeniu II wojny większość ocalałych samolotów przejęły armie zwycięskich państw, przeprowadzano na nich loty doświadczalne na własny użytek. Me-163 trafiły między innymi do ZSRR, Anglii, USA. 10 samolotów trafiło do muzeów Lotniczych. Jeden z nich w niemczech został doprowadzony do stanu lotnego i można go było oglądać na ziemi i w powietrzu podczas ILA Berlin w 1998 roku (bez uruchamiania silnika)

KONSTRUKCJA - mieszana, kadłub duralowy półskorupowy, skrzydła drewniane kryte sklejką, na skrzydłach stałe skrzela, klapy i sterolotki, podwozie; start z odrzucanego wózka dwukołowego, lądowanie na płozie i kółku ogonowym

NAPĘD - silnik rakietowy na ciekły materiał pędny Walter HWK 109-509C o ciągu 1,96-19,62 kN o czasie pracy do 12 min, paliwo C-stoff (30 % hydrazyny 57% alkoholu metylowego 13 % wody) utleniacz T-stoff (nadtlenek wodoru 80% woda 20 %), paliwo było na tyle żrące że kropla paliwa mogła wyżreć głęboką rane na ciele w związku z tym pilot standardowo podczas każdego lotu ubrany był w azbestowy kombinezon

UZBROJENIE - 2 działka Mauser MG 151/20 kal. 20 mm, następnie 2 działka Rheinmetal Borsing Mk-108 kal. 30 mm, 12 pocisków rakietowych R4M kal 50 mm


DANE TECHNICZNE - Me-163B-1

rozpiętość m 9,32
długość m 5,69
wysokość m 2,74
powieszchnia nośna m2 19,62
masa własna kg 1905
masa całkowita kg 4110
prędkość maksymalna km/h 960
na wysokości m 10 000
prędkość minimalna km/h 224
wznoszenie przy ziemi m/sek 81
wznoszenie min,sek 3,19
na wysokość m 10 000
pułap praktyczny m 12 000
pułap teoretyczny m 16 000
zasięg km 100


Oprac. Jacek Waszczuk