Article Index



Niezrealizowane wersje rozwojowe:
He 162 A-6- Projekt samolotu wyposażonego w 3 MK 108 kal. 30mm.
He 162 A-8- Projekt samolotu z silnikami Jumo 004D, którego prototypami były egzemplarze M11 i M12. Silnik Jumo 004D potrzebował znacznych modyfikacji instalacji, ponieważ uprzednio montowany był pod skrzydłami, więc cała instalacja musiała zostać „obrucona”, by silnik mógł zostać umieszczony  na grzbiecie. Nie wiadomo czy któryś z prototypów kiedykolwiek oderwał się od ziemi.
He 162 A-9- Kolejnym projektem była maszyna z kombinowaną jednostką napędową BMW 003R, który miał być połączeniem BMW 003E z silnikiem rakietowym BMW 708. Projekt nie otrzymał oficjalnego oznaczenia (A-9 jest oznaczeniem przypuszczalnym).
He 162 Aufklärer- Miał być rozpoznawczą odmianą wersji A-2 z aparatem Rb 50/30 zamontowanym za komorą podwozia. Powstała jedynie makieta.
He 162 A-11- Wersja He 162 z silnikami pulsacyjnymi. Rozpatrywano dwie opcje, pierwsza z pojedynczym silnikiem Argus 044, druga z dwoma Argus 014.
He 162 C- Projekt samolotu z skrzydłami skośnymi, w opracowaniu były dwa typy, pierwszy ze skosem ujemnym 70 stopni, drugi z skosem dodatnim 50 stopni. Napęd miały stanowić silniki Heinkel- Hirth 011.
He 162 D- Do szkolenia pilotów służyła bezsilnikowa wersja dwumiejscowa, jednak w opracowaniu znajdowała się dwusilnikowa wersja z silnikami. Samolot miał być nieuzbrojony, z siedzenie instruktora miało znajdować się za przednim fotelem. Instruktor otrzymał właz ewakuacyjny w spodzie kadłuba.
Mistel 5- He 162 A-2 miał posłużyć jako maszyna kierująca zestawu Mistel 5, w którym pociskiem miał być Arado E 377a. Arado E 377a mógł przenieść 2800kg ładunków wybuchowych i byłby to najszybszy zestaw tego typu, jego wadą byłby krótki zasięg.

He 162 w służbie:
W marcu 1945r. pierwsze He 162 trafiają do Erprobungskommando 162, które stacjonowało na lotnisku Rechlin- Roggenthin, jednostka służyła wdrożeniu nowych odrzutowców do służby. Po serii szkoleń na nowych maszynach i perturbacjach na temat rozlokowania He 162 trafiły do I./JG1 i już 16.04.1945r. osiągnęły gotowość bojową, by pięć dni później przeprowadzić pierwszy atak na alianckie bombowce. Podczas tej misji stracono samolot z białym numerem  4, nie uzyskując zestrzelenia. W trakcie kwietnia 1945r. często dochodziło do spotkań He 162 z maszynami alianckimi, ale zwykle okazywało się że Niemcy nie mają wystarczającego doświadczenia, a piloci sprzymierzonych wystarczającej prędkości, w wyniku czego potyczki pozostawały nierozstrzygnięte. Wyjątkiem był 19.04 kiedy to podczas starcia z P-47 utracono He 162 pilotowanego przez ppor. Günthera Kirchnera, który zginął. 04.05 por. Rudolf Schmitt podczas lotu na przebazowanie ostrzelał z dużej odległości samolot Typhoon i zgłosił poważne uszkodzenie, lub zestrzelenie maszyny. Rzeczywiście tego dnia utracono Tempesta  (który wygląda niemal identycznie jak Typhoon, więc tym bardziej z dużego dystansu można go pomylić), a uszkodzone wróciły dwa Typhoony, być może jedna z tych maszyn była tą zaatakowaną przez Schmitta. Łącznie powstało ok. 120 maszyn, a na terenie III Rzeszy znajdowały się elementy do budowy kolejnych 800 samolotów. 09.05.1945r. Brytyjczycy zajęli lotnisko Leck, na którym zastali 31 nietkniętych He 162, choć dokumentacja maszyn została spalona. Do Wielkiej Brytanii trafiło 11 He 162, które przeszły liczne testy, podczas jednego z nich zginął kpt. R.A Marks. Amerykanie zdobyli całe mnóstwo, ale tylko uszkodzonych i nieukończonych He 162, w związku z tym dostali 4 samoloty z lotniska Leck. Francuzi dostali 3 samoloty z czego jeden niesprawny, obie sprawne maszyny uległy wpadką. Sowieci podobnie jak Amerykanie zdobyli mnóstwo nieskończonych, bądź zniszczonych przez Niemców He 162, najprawdopodobniej złożyli dwa egzemplarze, które służyły później do prób i prezentacji.

Dane taktyczno- techniczne:
Wersja: He 162 A-1 He 162 A-2
Silnik: BMW 003E-1 BMW 003E-2
Ciąg max.: 9,02kN 9,02kN
Rozpiętość: 7,2m 7,2m
Długość: 9,05m 9,05m
Wysokość: 2,6m 2,6m
Pow. nośna: 11,16m2 11,2m2
Masa własna: 1663kg 1663kg
Max. masa startowa: 2805kg 2805kg
V. max.: 904km/h 904km/h
Zasięg: 975km 975km
Pułap: 12000m 12000m
Rozbieg:  850m 850m

Bibliografia:
J. Ledwoch „He 126 Volksjäger” (Wydawnictwo „Militaria”, Warszawa 1997)
Z.J. Krala „Samolot myśliwski Heinkel He 162” (Wydawnictwo Bellona, Warszawa 1994)
M. Balous, M. Bilý „Heinkel He 162 Spatz (Volksjäger)” (BMI Publishing, Praga)
E. Brown „Wings of the Luftwaffe” (Airlife Publishing, Shrewsbury 1979)

Oprac. samoloty.pl (
air-news.blog.onet.pl)