Fw ta-154 Focke-Wulf Ta 154

 

Focke-Wulf Ta 154 – dwumiejscowy, dwusilnikowy myśliwiec zaprojektowany przez Kurta Tanka. Projekt został określany kryptonimem Wespe, jednak powszechnie przyjęła się jego nieoficjalna nazwa Moskito, gdyż miał nawiązać wyrównaną walkę ze swoim brytyjski odpowiednikiem. Z racji niewielkiej produkcji, niedopracowania konstrukcji i braku sukcesów bojowych został uznany za konstrukcję nieudaną.

 

Historia - Użycie bojowe przez Brytyjczyków nowego samolotu De Havilland Mosquito o wyśmienitych osiągach, wykonanego całkowicie z drewna na tyle zaskoczyło Niemców, że przyczyniło się u tych drugich do powstania prawdziwej "Mosquitofobii". Gorączkowo pracowano nad remedium. W tej sytuacji pojawił się znany konstruktor lotniczy Kurt Tank proponujący wykorzystać koncepcje zastosowane we wrogim samolocie. Dotyczyło to przede wszystkim zaprojektowania drewnianej konstrukcji krytej sklejką, oszczędzającej przy produkcji nowych samolotów deficytowe duraluminium.

Nie Wbez znaczenia był również sukces koncepcji produkcji poprzednika Fw 190 w rozproszonej sieci zakładów, nie mających dotychczas doświadczenia w branży lotniczej. Do wytwarzania dużej ilości drewnianych elementów konstrukcji można było wykorzystać m.in. zakłady dotychczas produkujące meble. Tank postanowił również skorzystać z propozycji oberstleutnanta Viktora von Lossberg, aby do budowy dwusilnikowych myśliwców starać się zastosować relatywnie łatwo dostępne silniki Jumo 211 używane w bombowcach Ju 88 oraz He 111. W ten sposób w październiku 1942 powstał projekt szybkiego bombowca Ta 211 oraz jego wariant mający być nocnym myśliwcem.

Pod koniec 1942 Erhard Milch zasugerował rezygnację z wersji bombowej i skoncentrowanie się tylko na tworzeniu nocnego myśliwca wyposażonego w radar i silniki Jumo 211 oraz nowo konstruowane dla myśliwców Jumo 213. RLM (Ministerstwo Lotnictwa Rzeszy) przydzieliło dla tej propozycji pulę trzech oznaczeń tj. Ta 152, 153 lub 154. Ostatecznie Kurt Tank wybrał nazwę Ta 154 "Osa" (niem.: Wespe). Konstruowanie Ta 154 zostało zlecone biuru konstrukcyjnemu w Bad Eilsen, a nadzór nad projektem otrzymał Ernst Nipp. Zespół konstrukcyjny niego stanowili: Ludwig Mittelhuber, Gotthold Matthias oraz Herbert Wolf. Termin zakończenia prac projektowych wyznaczono na 15 lipca 1943.

 

 Dane tecniczne :

WersjaTa 154 V-1
pierwszy prototyp
Ta 154 A-4
wersja używana bojowo
Ta 254 A-1
wersja projektowana
Masa własna (kg) 6065 6320 b/d
Masa maks. startowa (kg) 7750 8250 b/d
Rozpiętość skrzydeł (m) 16,00 16,40 17,80
Długość (m) 12,20 12,45 13,70
Wysokość (m) 3,60 3,40 3,67
Powierzchnia nośna (m²) 32,40 32,60 42,00
Napęd Jumo
211F
Jumo
211N
Jumo
213E
Moc kW
KM
985
1340
1100
1500
1470
2000
Uzbrojenie brak działka 2x30 mm
działka 2x20 mm
b/d
Prędkość maksymalna (km/h) 618 635 678
Pułap (m) b/d 10000 11500
Zasięg (km) 1510 1365 1400
Czas lotu (h) 2,75 2,75 3,00

 

wikipedia.org