Focke-Wulf Ta 152H Focke-Wulf Ta 152H

Focke-Wulf Ta 152
(litery Ta skrót od nazwiska konstruktora Tank) - myśliwiec wielozadaniowy, jednomiejscowy, skonstruowany pod kierunkiem inż. Kurta Tanka jako następca FOCKE WULF Fw-190. Pierwsze próby przeprowadzano na przebudowanych myśliwcach FW-190, ponieważ w końcowym okresie wojny priorytet miały myśliwce wysokościowe pierwszą odmiana jaka miała szanse na produkcję był wariant wysokościowy Ta-152 H, między innymi podczas lotów próbnych osiągnięto pułap 13 654 metry. Prototyp nowego samolotu (a nie przebudowa Fw-190) został oblatany 10 listopada 1944 roku, wkrótce trafia do produkcji seryjnej. Podczas prac modyfikacyjnych opracowano kilka odmian;

- wersja myśliwska Ta-152A z silnikiem Jumo-213,

- wersja myśliwsko-szturmowa Ta-152B z mocniejszym silnikiem Jumo-213,

- wersja Ta-152C myśliwiec do walki na średnich wysokościach z silnikiem DB-603, zbudowano krótką serię

- wersja myśliwsko rozpoznawcza Ta-152E,

- wersja Ta-152H myśliwiec wysokościowy z ciśnieniową kabiną, była to jedyna odmiana która weszła do produkcji seryjnej i zdążyła wejść do działań bojowych.

- Wersja Ta-152 S szkolna dwusterowa, bez uzbrojenia

Produkcję uruchomiono w zakładach Focke Wulf oraz ATG i Siebel. Przed zakończeniem II wojny udało się zbudować jedynie 67 samolotów, w ostatnim roku wojny gospodarka niemiecka była systematycznie niszczona bombardowaniami dodatkowo występowały już braki wielu surowców. Własności lotne Ta-152 były lepsze od mysliwców FOCKE WULF Fw-190 i MESSERSCHMITT Bf-109, szczególnie na większych wysokościach. Samolot w wersji Ta-152H-1 był najszybszym samolotem śmigłowym Luftwaffe. Do działań bojowych weszły na początku 1945 roku. Pierwszym zwycięstwem odniesionym na Ta-152 było zestrzelenie bombowca BOEING B-17 nad Berlinem 21 lutego 1945 roku. Jedynym asem który uzyskał ponad pięć zwycięstw na Ta-152 był Józef Keil. Samolot posiadał znakomite osiągi, znaczących sukcesów na nim nie osiągnięto z powodu niewielkiej liczby wyprodukowanych maszyn, druzgocącej przewagi aliantów w powietrzu oraz zakończenia II wojny. W samolotach widać było już braki materiałowe w Trzeciej Rzeszy. Poszczególne maszyny miały już zastosowane zamienniki, między innymi drewniane usterzenie, sklejkowe pokrycie w miejsce blachy duralowej. Niektóre elementy konstrukcji płata wykonano ze stali w miejsce duralu. Ta-152 był ostatnim krokiem w rozwoju Fw-190 i podtrzymał miano najlepszego myśliwca śmigłowego Luftwaffe, mogącego z powodzeniem walczyć z każdym myśliwcem alianckim. Do dziś dotrwał jeden egzemplarz, przejęty w 1945 roku przez aliantów, po wojnie testowany w Wielkiej Brytanii i USA po czym trafił do National Air and Space Museum w Waszyngtonie

KONSTRUKCJA - metalowa półskorupowa, na skrzydłach lotki i klapy, podwozie trójkołowe chowane hydraulicznie

NAPĘD

WERSJE Ta-152A, Ta-152B, Ta-152E, Ta-152H - silnik rzędowy dwunastocylindrowy chłodzony cieczą Junkers Jumo 213E z instalacją lub o mocy krótkotrwałej 1870 do 2100 kM

WERSJA Ta-152C i prototyp - silnik rzędowy dwunastocylindrowy chłodzony cieczą Daimler Benz 603 o mocy 2100 kM, śmigło trójłopatowe drewniane Junkers

UZBROJENIE

Wersja Ta-152C - cztery działka MG-151/20 kal. 20 mm, dwa w kadłubie, dwa w skrzydłach oraz działko Mk-108 kal. 30 mm strzelające przez wał śmigła

WERSJA Ta-152H - dwa zsynchronizowane działka MG-151/20E kal. 20 mm w skrzydłach, działko Mk-108 kal. 30 mm strzelające przez wał śmigła


DANE TECHNICZNE - wersja Ta-152A /Ta-152C/ Ta-152H


rozpiętość m 10,5 / 11,0 / 14,44
długość m 10,36 / 10,82 / 10,82
wysokość m 3,35 / 3,36 / 3,36
powierzchnia nośna m² 18,3 / 19,5 / 23,5
masa własna kg 3920 / 4000 / 4031
masa całkowita kg 4780 / 5325/ 5220
prędkość maksymalna km/h 690 / 730 / 755
na wysokości m - / 12200 / 12400
prędkość lądowania km/h - / 170 / 155
wznoszenie m/sek - / 16 / 17,5
pułap m 10800 / 12200 / 13500
zasięg km 2000 / 675 / 585
zasięg maksymalnie km - / 1150 / 1140


Oprac. Jacek Waszczuk