Focke-Wulf Fw 190 Zdobyczny Fw 190 A-8 przełom 1944/45

FOCKE WULF Fw-190 WÜRGER (Würger-dzierzba)
  - myśliwiec jednomiejscowy, najbardziej znany samolot wytwórni. W drugiej polowie lat trzydziestych wytwórnia Focke Wulf rozpoczeła opracowanie nowego samolotu mysliwskiego. Doświadczenia wojny w domowej w Hiszpanii nakreśliły jakimi cechami powinien harakteryzować się nowoczesny mysliwiec. Konstruktor Rudolf Blaser opracował lekki samolot mysliwski o silnej zwartej konstrukcji. W tym czasie wielkoseryjna produkcja myśliwców Bf-109 pochłaniała praktycznie wszystkie zapasy silników rzędowych Daimler Benz, aby rozwiązać problem myśliwiec otrzymał silnik gwiazdowy na który w danej chwili nie było tak wielkiego zapotrzebowania. Prototyp oblatał Hans Sander 1 czerwca 1939 roku z nazwą własną Würger. Mimo iż myśliwiec otrzymał silnik gwiazdowy co w niemczech było ewenementem wykazał się doskonałymi osiągami. Myśliwce w wersji seryjnej Fw-190A przewyższały konkurenta Me-109 osiągami i zwrotnością. W tym czasie zapottzebowanie na mysliwcebyło tak duże iż produkowano równolegle oba typy samolotów. Mimo tego iż samolot posiadał bardzo dobre osiągi twały prace nad modyfikacjami oraz opracoiwano nowe zpecjalizowane wersje. Miedzy innymi powstaje wersja Fw-190B wysokosciowa o większej powieszchni nośnej z ciśnieniową kabiną, wersja Fw-190C wysokościowa z ciśnieniową kabiną i nowym silnikiem (nie weszła do produkcji), Fw-190D wersja z silnikiem rzędowym oraz specyficzną chłodnicą na przodzie kadłuba wizualnie psrawiająca wrażenie iż napędzana jest silnikiem gwiazdowym. Odmiana ta nazywana była w jednostkach długonosa i produkowana wbyła w największej liczbie. Fw-190F wersja szturmowa o powiększym opancerzeniu, Fw-190G wersja bombowa o udzwigu 1800 kg bomb i wydłużonym zasięgu. Samoloty weszły do produkcji w listopadzie 1940 roku, zapotrzebowanie na samoloty wymusiło iż produkcję licencyjna uruchomiono także w zakładach AGO, Arado i Fieseler, łącznie do konca wojny zbudowano 20001 samolotów wszystkich wersji. Po wojnie we Francji zbudowano w zakładach SNCA kolejne 64 maszyny pod oznaczeniem NC-900.

Pierwsze loty bojowe wykonano we wrześniu 1941 roku nad Kanałem La Manche przez samoloty JG-26 (pułk pod dowództwem pułkownika Gallanda) Pierwszwe walki wprowadziły brytyjczyków w konsternację, Fw-190 przewyższał osiągami wszystkie samoloty brytyjskie. Maszyny były lubiane przez pilotów, były łatwe w pilotażu przy zachowaniu doskonałych osiągów. Dopiero Spitfire Mk-XIV przewyższał Fw-190A prędkością i dorównywał odmianie Fw-190D. 18 września 1941 roku samoloty Fw-190A wzieły udział w pierwszej walce powietrznej ze Spitfire Mk-V. 12 lutego 1942 roku Fw-190 brały udział w osłonie pancerników "Gneisenau", Scharnchorst" i krążownika "Prinz Eugen", podczas tych działań zestrzeliły 42 samoloty przy stracie 3 własnych. Od końca 1942 roku używane były także nad Afryką Północną. Wersja długonosa Fw-190D weszła do walki w 1944 roku. W tym czasie Fw-190 używane były równocześnie do walk ofensywnych oraz obrony rzeszy przed nalotami bombowymi. Samoloty do zwalczania Amerykańskich bombowców, wyposażano w dodatkowe podwieszane zasobniki z działkami. Wersje szturmowe używane między innymi nad "Łukiem Kurskim" do niszczenia czołgów. W starciach z myśliwcami ZSRR przewyższały je prędkością. Próbowano użycia w zespołach Mistel. 1 stycznia 1945 roku mysliwce wzieły udział w ostatniej większej operacji ofensywnej Luftwaffe pod kryptonimem "Herman". Ostatnie loty bojowe wykonano w obronie Berlina na początku maja 1945 roku. Wersją rozwojową mysliwca był samolot Ta-152.

Wśród pilotów walczących na Fw-190 wyróżnili się między innymi Emil "Bull" Lang 173 zwycięstwa (w tym 18 zwycięstw jednego dnia w październiku 1943 roku), Austiak Walrter Nowotny uzyskał na nim wiekszość z 258 zwycięstw, (w tym
24 czerwca 1943 roku 10 zwyciestw, był on pierwszym pilotem który uzyskał 250 zwycięstw a ten jubileuszowy samolot zestrzelił 14 października 1943 roku), Erich Rudorfer część z 222 zwycięstw uzyskał na Fw-190. Poza Luftwaffe myśliwce były używane w Czechosłowacji, Francji, Turcji oraz pojedyńcze maszyny w Rumunii, Wielkiej Brytanii i ZSRR

KONSTRUKCJA - duralowa półskorupowa z opancerzonym fotelem pilota, na skrzydłach lotki szczelinowe i klapy krokodylowe wychylane elektryczne, podwozie trójkołowe chowane elektrycznie z hamulcami hydraulicznymi

NAPĘD

WERSJA Fw-190A - silnik dwugwiazdowy 18 cylindrowy ze sprężarką BMW-801B-D i urządzeniem MW-50 o mocy (1560-1730 kM, oraz krótkotrwałą 2100 kM z włączonym MW-50) lub silnik BMW-139 o mocy 1500-1870 kM, śmigło metalowe samonastawne trójłopatowe VS-111

WERSJA Fw-190B - śmigło czterołopatowe

WERSJA Fw-190C - silnik rzędowy 12 cylindrowy chłodzony cieczą Daimler Benz DB-603G z turbosprężarką o mocy 1900 kM, śmigło drewniane czterołopatowe Schwarz

WERSJA Fw-190D - silnik rzędowy 12 cylindrowy chłodzony cieczą Junkers Jumo 213A z dodatkowym wtryskiem wody z metanolem (urządzenie MW-50) o mocy krótkotrwałej 2240 kM, śmigło trójłopatowe metalowe samonastawne VDM lub VS-111

UZBROJENIE

WERSJA Fw-190A-3 -  2 zsynchronizowane działka MG-151/20 kal. 20 mm w skrzydłach, 2 zsynchronizowane kaemy MG-17 kal. 7,9 mm w kadłubie

WERSJA Fw-190A-8 - 2 zsynchronizowane kaemy Rheinmetal MG-131 kal. 13 mm w kadłubie, 4 działka Mauser MG-151/20 kal. 20 mm w skrzydłach, 500 kg bomb

WERSJA Fw-190D-9 - 2 zsynchonizowne działka MG-151/20 kal. 20 mm nad silnikiem, 2 kaemy MG-131 kal. 13 mm w skrzydłach oraz bomby lub torpeda lub pociski rakietowe, pod kadłubem można było podwieszań zasobnik z dwoma działkami kal. 20-30 mm


DANE TECHNICZNE - Fw-190A-8 / D-13 / F-3 / G-8


rozpiętość m 10,51 /10,51 / 10,51 / 10,51
długość m 9,10 / 10,19 / 9,10 / 9,10
wysokość m 3,95 / 3,36 / 3,95 / 3,95
powieszchnia nośna m˛ 18,30 / 18,30 / 18,30 / 18,30
masa własna kg 3050 / 3270 / 3398 / ---
całkowita kg 4272 / 4850 / 5400 / 5200
prędkość maks km/h 656 / 730 / 634 / 450
na wysokości m 6300 / 9150 / 5500 / ---
przelotowa km/h 460 / 500 / --- / ---
wznoszenie m/sek 17,5 / --- / 10,7 / ---
wznoszenie min,sek --- / 2,06 / 15,00 / ---
na wysokość m --- / 4000 / 6000 / ---
pułap m 11400 / 12500 / 7250 / 7500
zasięg km 1035 / 750 / 615 / 1125
maksymalnie km 1470 / --- /--- / ---


Oprac. Jacek Waszczuk