Dornier Do 335 Pfeil

Dornier Do 335 Pfeil (pol. Strzała) – niemiecki samolot wielozadaniowy (ciężki myśliwiec, myśliwiec nocny, szybki bombowiec i samolot rozpoznawczy) z okresu II wojny światowej zbudowany w koncernie Dornier.

Historia:
Początkiem powstania wielozadaniowego samolotu Dornier Do 335 było opatentowanie przez prof. Claudiusa Dorniera w 1937 roku układu samolotu z jednym silnikiem ze śmigłem ciągnącym z przodu kadłuba i drugim silnikiem umieszczonym w środku kadłuba, który za pomocą przedłużonego wału napędzał śmigło pchające umieszczone za usterzeniem na końcu kadłuba.
Układ ten wypróbowano w 1940 roku w samolocie doświadczalnym Schremp-Hirth Gö 9, a następnie podjęto prace wstępne nad szybkim samolotem bombowym oznaczonym jak Dornier P.231. Wkrótce jednak je zarzucono, a projekt zmieniono na samolot wielozadaniowy, oznaczony jako Dornier Do 335 i nazwę Pfeil. Pierwszy prototyp powstał w 1943 roku i został oblatany 26 października 1943 roku.
Nowy samolot Dornier Do 335 napędzany był dwoma silnikami Daimler-Benz DB 603E o mocy 1723 KM (1325 kW), umieszczonymi jeden z przodu, a drugi z tyłu kadłuba. Ponieważ spełniał on stawiane mu wymagania, zakłady Dorniera otrzymały zamówienie na produkcję 14 samolotów prototypowych i 21 serii A-0 i A-1. W trakcie budowy prototypów i samolotów pierwszych serii pracowano nad ulepszeniem konstrukcji i modyfikacjami, dotyczącymi uzbrojenia i zastosowania samolotu. Kabinę pilota wyposażono w fotel wyrzucany, a dla zabezpieczenia łopat tylnego śmigła zastosowano usterzenie w układzie krzyżowym.

Dane Podstawowe:
Państwo - Niemcy,
Producent - Dornier
Typ: samolot rozpoznawczy, ciężki samolot myśliwski, nocny myśliwiec, szybki bombowiec. Konstrukcja całkowicie metalowa Załoga 1 lub 2
Historia:
Data oblotu 26 października 1943
Lata produkcji 1944-1945.
Wycofanie ze służby 1945.
Zachowane egzemplarze - 1.

Zastosowanie bojowe:
Większość z niewielu ukończonych egzemplarzy samolotu Do 335 służyła jedynie do testów. W lipcu skierowano rozpoznawczego Do 335 V3 do 1./Versuchverband OKL. Wydaje się, że nie wykonywał lotów rozpoznawczych nad terytorium nieprzyjaciela. We wrześniu 1944 utworzono Erprobungskommando 335, jednostkę do testowania samolotu w warunkach operacyjnych. Przekazano do niej kilka egzemplarzy przedseryjnej wersji Do 335A-0 i (być może) A-1. Piloci mieli wypracować taktykę dla podstawowych wersji samolotu. Prototyp nocnego myśliwca, Do 335 V10, miał zostać skierowany do testów operacyjnych w I./NJG 3.
Piloci alianccy spotkali Do 335 w powietrzu kilka razy, ale nigdy nie doszło do walk powietrznych. Do dziś ocalał tylko jeden egzemplarz, Do 335A-02.
Opis techniczny:
Samolot Dornier Do 335 to dolnopłat o konstrukcji całkowicie metalowej, podwoziu trójkołowym z kołem przednim (podwozie chowane w locie). Napędzany dwoma silnikami rzędowymi umieszczonymi z przodu i z tyłu kadłuba, dwa śmigła metalowe, przednie ciągnące i tylne pchające. Kabina zakryta jedno- lub dwumiejscowa.
Użycie bojowe:
Samoloty pomimo dostarczenia do jednostek Luftwaffe nie były użyte w walkach.

Dane techniczne:
Napęd A-1: 2 × Daimler-Benz DB 603E
A-6: 2 × Daimler-Benz DB 603G Moc A-1: 1723 KM (1325 kW)
A-6: 1900 KM (1400 kW)
Wymiary
Rozpiętość 13,8 m
Długość 13,87 m
Wysokość 4 m
Powierzchnia nośna 55 m2
Masa Własna A-1: 7400 kg
A-6: 7700 kg Startowa 11700 kg
Osiągi Prędkość maksymalna
A-1: 765 km/h
A-6: 700 km/h
Prędkość wznoszenia 23 m/s
Pułap
A-1: 11 410 m
A-6: 10 190 m
Zasięg 2050 km
3750 km z dodatkowym zbiornikiem
Dane operacyjne
Uzbrojenie 1 × działko MK 103 kal. 30 mm
2 × działka MG 151/20 kal. 20 mm
500 kg bomb lub pocisków rakietowych.

Sebastian Rozwandowski
Na podstawie Wszystko o Bombowchach rok.wyd.1934