IAI Nesher (hebrajki Nesher – Sęp) - Izraelski samolot myśliwski, kopia francuskiego Mirage V. W latach sześćdziesiątych lotnictwo Izraela potrzebowało wzmocnienia w postaci nowych myśliwców. Bardzo przyjaznym okiem spoglądano na francuski myśliwiec Mirage III z tym iż zażyczono sobie opracowanie uproszczonej wersji bez części wyposażenia awionicznego. Warunki pogodowe Izraela i Europy są na tyle inne iż postanowiono zamówić uproszczoną wersję oszczędzając koszty. W taki sposób we Francji powstał Mirage V prototyp oblatano 19 maja 1967 roku planowano zakup pięćdziesięciu samolotów. 5 czerwca 1967 roku wybuchła wojna sześciodniowa czyli wojska izraelskie uderzyły na Egipt, Jordanie i Syrie w celu odzyskania wcześniej utraconych terytoriów. Efektem zakończonej 10 czerwca wojny było wprowadzenie embarga na dostawy uzbrojenia do Izraela. Kontrakt na dostawy samolotów Mirage V stanął tymczasem pod znakiem zapytania. Tymczasem okazało się iż stało się możliwe pozyskanie samolotów w inny sposób. Szwajcaria wcześniej zakupiła prawa na produkcję licencyjną myśliwca. Przy usilnej pomocy mossadu udało się wykraść 20 skrzyń z pełną dokumentacją do produkcji Mirage III ze Szwajcarii. Po fakcie za operacje wykradzenia odpowiedzialny został A Frauenknecht pracownik firmy Sulzer. Za „usługę” otrzymał zapłatę 200 000 dolarów (4 mln) a po schwytaniu otrzymał w Szwajcarii wyrok 4,5 lat więzienia.

Na bazie pozyskanej dokumentacji w Izraelu powstał samolot IAI Nasher oblatany w 1971 roku uruchomiono produkcję seryjna i już w 1972 roku pierwsze samoloty weszły na wyposażenie jednostek. Produkcją zamknięto po zbudowaniu 61 maszyn, na bazie Nasher’a powstał poprawiony model Kfir.

W Izraelu maszyny Nasher używano tylko przez pięć lat w 1977 roku zostały wyparte przez nowsze myśliwce Kfir i samoloty amerykańskie. Wycofane maszyny sprzedano do Argentyny gdzie weszły do użycia jako Dogger a po modernizacji używane jako Fingers. W 1982 roku samoloty miały niechybną okazję zmierzyć się w walce podczas wojny o Falklandy/Malwiny z brytyjskimi Harrierami i poniosły porażkę. Utracono dziewięć maszyn w bezpośrednich starciach (pociski Sidewinder) nie odnosząc sukcesu, choć powodem były też braki w uzbrojeniu.

KONSTRUKCJA metalowa półskorupowa, układ delta bez usterzenia poziomego, jednomiejscowy. Podwozie trójkołowe chowane w locie.

NAPĘD silnik odrzutowy SNECMA Atar 9C o ciągu maksymalnym 60,8 kN

UZBROJENIE dwa działka kal 30 mm, 4000 kg podwieszeń na siedmiu belkach podwieszeń pod kadłubem i skrzydłami


DANE TECHNICZNE

Rozpiętość m 8,22
Długość m 14,75
Wysokość m 4,25
Powierzchnia nośna m2 34,8
Masa własna kg 6600
Masa maksymalna kg 13 700
Prędkość km/h 2350
Zasięg km ok. 1300