Praga E.45

Praga E.45 - w 1934r. ogłoszono wyniki konkursu na samolot myśliwski rozpisanego przez czechosłowackie Ministerstwo Obrony. Zwyciężył w nim myśliwiec Avia B-534 pokonując konkurencyjne konstrukcje Letov Š-231, Aero A-102 i Praga E-44. Mimo porażki nie porzucono prac nad samolotami mogącymi zamiast Avii wejść na wyposażenie czechosłowackiego lotnictwa. Inżynierowie Pavel Benes i Miroslav Hajn  nadal pracowali nad poprawieniem osiągów myśliwca Praga E-44 tworząc kolejne wersje napędzane coraz mocniejszymi silnikami. Jednocześnie inż. Jaroslav Šlechta opracował projekt eleganckiego dwupłata o oznaczeniu Praga E-45, który miał szansę wykazać lepsze osiągi niż Avia B-534. Budowę prototypu rozpoczęto w marcu 1934r., i już 8 X tego samego roku wykonał on pierwszy lot. Samolot wykazał znakomitą zwrotność, był bardzo stabilny w locie i łatwy w pilotażu. Niestety pojawił się zbyt późno, gdyż w lipcu 1934r. Ministerstwo Obrony złożyło zamówienie na pierwszą serię Avii B-534.  Prace nad E-45 zahamowano pozostawiając projekt w rezerwie na wypadek ewentualnego niepowodzenia Avii B-534. W kwietniu 1938r. prototyp został zakupiony przez czechosłowackie Ministerstwo Robót Publicznych.

Konstrukcja: mieszana, kadłub tworzyła kratownica z rur stalowych, kryta sklejką a w przedniej części blachą, skrzydła drewniane, kryte płótnem. Jednosilnikowy, jednomiejscowy dwupłat. podwozie klasyczne, dwukołowe, stałe, koła osłonięte owiewkami. Kabina pilota odkryta. Napęd stanowił 12-cylindrowy silnik rzędowy Rolls-Royce "Kestrel" VI o mocy 478 kW (650 KM). Śmigło dwułopatowe drewniane.

Uzbrojenie: 2 k.m. wz. 30 kal. 7,92 mm

Dane techniczne: 

Rozpiętość

8.5 m

Długość

7.4 m

Powierzchnia nośna

20,25 m2

Masa własna

1371 kg

Masa całkowita

1691 kg

Prędkość maksymalna

372 km/h

Pułap

9500 m

Zasięg

640 km


                                                                                        Opracował: Paweł Szczepaniec