
Praga E
Praga E.44 - Prace nad nowym czechosłowackim myśliwcem Praga E-44 (znanym także pod oznaczeniem BH-44) rozpoczęto w 1931r. Początkowo samolot wyposażono w silnik Rolls-Royce Kestrel. Ponieważ nie osiągał on zakładanej mocy, szybko w zastąpiono go czechosłowackim silnikiem Praga ESV. Samolot wykazywał jednak sporo usterek, których usuwanie trwało aż do 1934r.
6 VI 1934r. czechosłowackie Ministerstwo Obrony rozstrzygnęło konkurs na nowy samolot myśliwski. Zwyciężył w nim myśliwiec Avia B-534, zamówiono również niewielką serię samolotów Letov Š-231. Mimo porażki prac nad samolotem Praga E-44 nie przerwano, co doprowadziło do powstania projektów lub/i prototypów myśliwców Praga BH-144, BH-244 i BH-344 napędzanych coraz mocniejszymi silnikami, a w końcu do budowy samolotu Praga E-45.
Konstrukcja: mieszana, jednosilnikowy, jednomiejscowy dwupłat. Podwozie klasyczne dwukołowe stałe. Napęd stanowił 12-cylindrowy silnik rzędowy Praha ESV o mocy 478 kW (650 KM).
Uzbrojenie: 2 k.m. M30. Samolot mógł przenosić 4 bomby po 10 kg każda.
Dane techniczne:
Rozpiętość |
9,25 m |
Długość |
7,62 m |
Powierzchnia nośna |
23,25 m2 |
Masa całkowita |
1650 kg |
Prędkość maksymalna |
345 km/h |
Pułap |
7500 m |
Opracował: Paweł Szczepaniec