Avia S-199

Avia Š-199 - lotnictwo myśliwskie Czechosłowacji po II wojnie światowej wyposażone było w samoloty, z którymi powróciły jednostki walczące na froncie – Ławoczkin Ła-5 i Ła-7 oraz Spitfire LF Mk-IXE. Wybór samolotu, który mógłby je zastąpić, był utrudniony ze względów politycznych. Duże zapasy części do produkowanych w czasie wojny myśliwców Bf-109 umożliwiały szybkie podjęcie produkcji tego wciąż nowoczesnego myśliwca. Ze względu na brak oryginalnych silników DB-605 samolot dostosowano do posiadanych w dużych ilościach silników JUMO-211. Oblotu prototypu dokonał Petr Siroky 25 III 1947r. na fabrycznym lotnisku Avii w Pradze. Pierwsze seryjne samoloty zostały dostarczone w lutym 1948r., łącznie do zakończenia produkcji w 1951r. zbudowano około 500 egzemplarzy w fabrykach Avia i AERO. Samoloty te służyły we wszystkich jednostkach myśliwskich czechosłowackiego lotnictwa, a 25 egzemplarzy zostało wyeksportowanych w 1948r. do Izraela, gdzie w ciągu pierwszych kilku miesięcy stanowiły jego jedyną obronę powietrzną. Ze względu na trudności przy starcie (nadwrażliwy układ sterowania, słabe przyśpieszenie) czescy piloci nazywali ten typ samolotu „Mezek” (muł). Samoloty Avia Š-199 zostały zastąpione w połowie lat 50 przez odrzutowce MiG-15.

Konstrukcja: jednomiejscowy, całkowicie metalowy dolnopłat. 1 silnik Junkers JUMO-211F o mocy 1340 KM lub JUMO-211J o mocy 1420 KM.

Uzbrojenie: 2 k.m. Rheinmetal-Borsig MG-131 kal. 13mm zamontowane w kadłubie i 2 k.m. Mauser MG-151/20 w gondolach podskrzydłowych. Niektóre samoloty nie miały uzbrojenia pod skrzydłami lub miały zamontowane tam 2 k.m MG-17 kal. 7.92 mm. Samolot mógł przenosić pod kadłubem 1 bombę o masie 250 kg, lub 4 bomby po 70 kg lub zbiornik z 300 litrami paliwa.

Dane techniczne:

Rozpiętość

9.924 m

Długość

8.94 m

Powierzchnia nośna

16.5 m2

Masa własna

2860 kg

Masa całkowita

3730 kg

Prędkość maksymalna

440 km/h

Prędkość lądowania

190 km/h

Wznoszenie

13.7 m/s

Pułap

9500 m

Powstała również dwumiejscowa odmiana szkolno-treningowa tego samolotu oznaczona Avia CŠ-199.

                                                                                        Opracował: Paweł Szczepaniec