Avia BH-3
Avia BH-3 - konstruktorzy Pavel Benes i Miroslav Hajn zadebiutowali jednopłatowym samolotem BH-1 Experimental. W 1920r. został on nagrodzony na wystawie lotniczej w Pradze. Dalszy rozwój tej konstrukcji doprowadził do powstania samolotu BH-1bis, a później myśliwiec Avia BH-3. Pierwszy lot prototypu doszedł do skutku w 1921r. Wykazał on dobre właściwości lotne i po wprowadzeniu kilku poprawek 16 czerwca 1921r. został zaprezentowany przedstawicielom lotnictwa wojskowego. W trakcie lotu doszło do uszkodzenie struktury skrzydła. Oblatujący maszynę pilot Munzar zginął. Armia nie zrezygnowała jednak z zakupu samolotu, zwłaszcza, że prezentacja drugiego prototypu przebiegła już bez zakłóceń. Z zamówionych 10 seryjnych Avii pierwsze trafiły do eskadr w sierpniu 1923r. Samoloty tego typu miały fatalną opinię ze względu na niestateczność w locie i tendencję do wpadania w korkociąg. W efekcie szybko zniknęły z jednostek liniowych. Przez pewien czas wykorzystywano je do treningu w szkole lotniczej w Chebie. Dalszym rozwinięciem tej konstrukcji była Avia BH-4.
Konstrukcja: całkowicie drewniany jednosilnikowy, jednomiejscowy dolnopłat wolnonośny. Podwozie klasyczne, dwukołowe, stałe. Napęd stanowił silnik rzędowy BMW III o mocy 136 kW (185 KM).
Uzbrojenie: 2 zsynchronizowane k.m. Vickers kal. 7.7 mm umieszczone nad silnikiem.
Dane techniczne:
Rozpiętość |
10,2 m |
Długość |
7,0 m |
Wysokość |
3,1 m |
Powierzchnia nośna |
16,0 m2 |
Masa własna |
778 kg |
Masa całkowita |
1025 kg |
Prędkość maksymalna |
225 km/h |
Pułap |
7800 m |
Opracował: Paweł Szczepaniec