
Avia B-35 - W 1936r. konstruktorzy zakładów Avia na czele z inż. Novolnym rozpoczęli prace nad konstrukcją nowoczesnego myśliwca w układzie dolnopłata. Na wystawie w Pradze w 1937r. wytwórnia pokazała makietę samolotu oznaczoną B-35. Pierwszy prototyp został oblatany w 1938r. Ponieważ silnik 12 Y-1000 nie był jeszcze gotowy, zastosowano silnik Hispano-Suiza 12 Ydra z samolotu AVIA B-534. Ze względu na opóźnienie w konstrukcji chowanego podwozia, prototyp otrzymał podwozie stałe. Prototyp osiągnął dużą prędkość i wykazywał dobre właściwości lotne. 22 XI 1938r. został jednak rozbity, pilot doświadczalny Kavalec zginął.
W 1939r. powstał drugi prototyp oznaczony B-35.2, a po upadku Czechosłowacji, w sierpniu 1939r. trzeci, na którym było już zamontowane chowane podwozie systemu Messier. Prototyp ten oznaczony B-35.3 stał się wzorem dla ulepszonej wersji B-135. 12 samolotów tej wersji dostarczono w 1942r. Bułgarii.
Typ: samolot myśliwski
Konstrukcja: mieszana, jednomiejscowy dolnopłat, skrzydło eliptyczne, drewniane. Silnik Hispano-Suiza 12 Ydra produkowany na licencji w zakładach Avia o mocy 850KM.
Uzbrojenie: 2 k.m. wz 30 kal. 7.62 mm nad silnikiem, działko HS 404 kal. 20 mm.
Dane techniczne:
Rozpiętość |
10.85 m |
Długość; |
8.50 m |
Powierzchnia nośna |
17.00 m2 |
Masa całkowita |
2380 kg |
Pułap |
10 000 m |
Zasięg |
600 km |