Avia B-21

Avia B-21 - W latach 20 czechosłowackie lotnictwo składało się z wielu typów samolotów, z których większość wymagała szybkiego zastąpienia przez nowsze wersje. Lotnictwo myśliwskie opierało się na przestarzałych samolotach SPAD i Aero A-18. Zatrudnieni w zakładach Avia inżynierowie Benes i Hajn opracowali projekty jednopłata oznaczonego BH-3 i dwupłata oznaczonego B-19. Prototyp tego ostatniego został jednak rozbity przy próbie szybkości. Benes i Hajn zmuszeni okolicznościami stworzyli dwupłat Avia BH-6, który przeszedł próby w locie wiosną 1923r. Jego osiągi i właściwości pilotażowe były doskonałe, niestety, prototyp zapalił się w czasie jednego z lotów i uległ zniszczeniu. Pod koniec 1923r. bardzo podobny prototyp oznaczony B-17 został oblatany i wykazał się dobrymi właściwościami. Rozpoczęto produkcję seryjną, jednak, ze względu na problemy z silnikiem, pierwszy egzemplarz został zbudowany dopiero pod koniec 1924r. W tym czasie inż. Benes przeprojektował swój samolot. Zmieniony został profil skrzydła, kadłub i stateczniki. Ostatecznie 7 I 1925r. prototyp rozpoczął testy w 32 eskadrze 1 pułku lotniczego. Uzyskał dobrą opinię, szczególnie doceniono łatwość wykonywania akrobacji. Pierwsze egzemplarze seryjne powstały w czerwcu 1925r. Wybudowano 139 samolotów Avia B-21, czasami oznaczanych też BH-21.

Jednym z dużych sukcesów samolotu było zwycięstwo w międzynarodowym konkursie myśliwców w Brukseli. Prezentowany egzemplarz i prawa do produkcji licencyjnej zostały zakupione przez belgijską fabrykę SABCA, gdzie zbudowano 39 samolotów dla lotnictwa belgijskiego.

Typ: samolot myśliwski

Konstrukcja: całkowicie drewniany dwupłat o stałym podwoziu. Silnik Hispano-Suiza Hs 8 Fb, ośmiocylindrowy, chłodzony wodą.

Dane techniczne:

Rozpiętość

8.90 m

Długość

6.87m

Masa całkowita

1084 kg

Prędkość maksymalna

245 km/h

Pułap

5500 m

Długotrwałość lotu

2 godz.

                                                                                                      Opracował: Paweł Szczepaniec