Avia B-135
Avia B-135 - w sierpniu 1939r., a więc już pod okupacją niemiecką, został oblatany trzeci prototyp samolotu Avia B-35, oznaczony B-35.3. Miał ona zamontowane chowane podwozie oraz zmienioną konstrukcję skrzydła. Został on zaprezentowany na salonie lotniczym w Brukseli z niemieckimi znakami D-IBPP jako samolot Protektoratu Czech i Moraw. Samolot oznaczono Avia Av-135 (w literaturze częściej jest spotykane czechosłowackie oznaczenie "Avia B-135"). Myśliwcem zainteresowało się lotnictwo Bułgarii, które zamówiło serię 12 Avii oraz 62 silników Hispano-Suiza 12 Ydra, a także planowało zbudowanie 50 egzemplarzy licencyjnych w zakładach DAR. Do 1942r. dostarczono wszystkie samoloty i 35 silników. Z dalszych dostaw i zakupu licencji Bułgaria zrezygnowała. Avie trafiły do szkoły lotniczej w Dolnej Mitropolji. Najprawdopodobniej uzyskano na nich 1 zestrzelenie bombowca B-24 podczas nalotu na Sofię w 1944r.
Konstrukcja: mieszana, jednomiejscowy, jednosilnikowy dolnopłat. Silnik Hispano-Suiza 12 Ydra produkowany na licencji w zakładach Avia o mocy 850KM.
Uzbrojenie: 2 zsynchronizowane k.m. wz. 30 kal. 7.92 mm i działko MG FF kal. 20 mm. Samolot mógł przenosić do 100 kg bomb na wyrzutnikach pod skrzydłami.
Dane techniczne:
Rozpiętość |
10,85 m |
Długość |
8,58 m |
Wysokość |
2,59 m |
Powierzchnia nośna |
17,0 m2 |
Masa własna |
1923 kg |
Masa całkowita |
2463 kg |
Prędkość maksymalna |
534 km/h |
Pułap |
8500 m |
Zasięg |
550 km |
Opracował: Paweł Szczepaniec