amx Embraer AMX

 

 

Embraer AMX- to lekki samolot szturmowy produkowany przez włosko-brazylijską firmę joint-venture AMX International i oznaczony symbolem A-1 w brazylijskich siłach zbrojnych.Samolot został oblatany w 1984 roku. AMX służy we włoskich i brazylijskich siłach powietrznych. AMX jest wyposażony w działka lotnicze, dwie rakiety AIM-9 i do 3800 kg bomb. Jest zdolny do operowania z dużą prędkością poddźwiękową i na niskiej wysokości, w dzień i w nocy, oraz w razie konieczności z baz ze słabo wyposażonymi lub uszkodzonymi pasami startowymi.

 

Konstrukcja:
Jedno- lub dwumiejscowy górnopłat o konstrukcji metalowej.
Skrzydło duralowe, konstrukcji półskorupowej z kesonem trójobwodowym. Zastosowano wysoki stopień mechanizacji skrzydła.
Kadłub duralowy, konstrukcji półskorupowej. Kabina zakryta, wyposażona w fotel katapultowany.
Usterzenie pionowe w układzie klasycznym, usterzenie poziome płytowe.
Podwozie trójkołowe, z kołem przednim, chowane w locie.


Wyposażenie- instalacja do tankowania w locie, system nawigacyjny tworzą inercyjna platforma nawigacyjna Litton Italia i system radiowej nawigacji taktycznej TACAN. Dalmierz laserowy. Radiolokator w samolotach włoskich dopplerowski Elta EL-/M-2001B. Radiolokator w samolotach brazylijskich Technasa ISMA SCP-01. Istnieje możliwość zamontowania palety rozpoznawczej z kamerami fotograficznymi dla świata dziennego i podczerwieni. Dla dwumiejscowych samolotów szturmowych lotnictwa włoskiego przewidziane jest instalowanie systemu TIALD, nowego radiolokatora P-2801 Griffo-ASV.


Uzbrojenie- w wersji włoskiej- stałe sześciolufowe działko M61A-1 kal. 20 mm. W wersji brazylijskiej- 2 działka DEFA-554 kal. 30 mm. Uzbrojenie zewnętrzne przenoszone jest na siedmiu węzłach podwieszeń: jeden podkadłubowy, cztery podskrzydłowe i dwa na końcach skrzydeł, o łącznym udźwigu 3800 kg. Mogą być przenoszone bomby Mk.82, Mk.83, Mk.84, Beluga, dwa samonaprowadzające pociski rakietowe z głowicą reagującą na podczerwień typu AIM-9L ”Sidewinder” (Włochy) lub MAA-1 ”Piranha” (Brazylia). W dwumiejscowych samolotach lotnictwa włoskiego przewiduje się zabudowę izraelskiego systemu PHER służącego do naprowadzania bomb kierowanych oraz rozszerzenie zestawu kierowanych pocisków rakietowych klasy powietrze-woda o typy AM-39 ”Exocet”, BAe ”Sea Eagle”, Kormoran i AGM-84B ”Harpoon”.


Silnik- turboodrzutowy Rolls-Royce RB-168-807 ”Spey” o ciągu 49,1 kN. Istnieje możliwość zabudowy i innych silników: General Electric GE F-404 i Rolls-Royce RB-168-807 ”Spey II”. Pomocnicza jednostka napędowa Fiat FA-150 zabudowana po lewej stronie środkowej części kadłuba.


Dane techniczne AMX (wg [1]):
Rozpiętość- 8,87 m rozpiętość z pociskami rakietowymi- 9,97 m, długość- 13,23 m wysokość- 4,55 m, powierzchnia nośna- 21,0 m2.
Masa własna- 6700 kg, masa użyteczna- 5800 kg masa startowa max- 12500 kg.
Prędkość max- 934 km/h prędkość przelotowa- 913 km/h wznoszenie- 64 m/s pułap max- 13000 m.

 

samolotypolskie.pl