Producent / Kraj: Consolidated / USA

 

Model:  PBY Catalina

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Dwusilnikowy samolot amfibia, górnopłat (oblatany w 1935 r.). Podczas II wojny światowej służył m.in. do ubezpieczania alianckich konwojów. Mógł przebywać  w powietrzu przez 24 godziny. Był to najliczniej produkowany samolot amfibia (3300egzemplarzy).

 

1.1. Konstrukcja

       półskorupowa, metalowa

 

 

1.2. Wyposażenie

Silnik: 2 x Pratt & Whitney R-1830

 

 

 

 

 

 

2. Schemat

 

3. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  Pratt & Whitney 
Maksymalna moc  2x 895kW (1217KM)
Płatowiec  jednopłatowiec
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 31,70m
Długość  19,47m
Wysokość  6,15m
Masy  
Masa własna
9 485kg 
Maksymalna masa startowa 15 410kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  288km/h
Prędkość podróżna  188km/h
Wznoszenie maksymalne  4381m
Zasięg  4096km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}