Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Producent / Kraj: Beriew / ZSRR

 

Model: Be-12

 

 

 

 

 Beriev Be-12 Gelenzhik 2Sept2004

 

 

1. Opis

Dwusilnikowy samolot amfibia o napędzie turbośmigłowym (oblatany około 1960 r.). Skonstruowany pierwotnie dla wojska. Służył przede wszystkim do patrolowania wód i wybrzeża oraz do niszczenia okrętów podwodnych. Wykorzystywany był również w ratownictwie morskim i badaniach geologicznych.
 W radzieckich siłach lotnictwa morskiego zastąpił model Be-6.

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  Iwczenko Ai-20D
Maksymalna moc  2x 4250 KM
Płatowiec  Jednopłatowiec
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 29,71 m
Długość  30,17 m
Wysokość  9,10 m
Masy  
Masa własna
 24 900 kg
Maksymalna masa startowa  36 000 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  580 km/h
Prędkość podróżna  473 km/h
Wznoszenie maksymalne  12100 m
Zasięg  3600 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Na podstawie: pl.wikipedia.org

 

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}