Producent / Kraj:  Dornier / Niemcy

 

Model: Do X

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis Dwynastosilnikowy statek latający (oblatany 12.07.1929 r.). Do X był w latach 30. największym samolotem na świecie. 5 listopada 1930 r. wystartował w podróż dookoła świata, która trwała do 24 maja 1932 r. Model ten nie odniósł jednak rynkowego sukcesu. Zbudowano tylko trzy egzemplarze, z czego dwa do włoch, Niemiecki Do X stracił usterzenie podczas lądowania 9 maja 1933 r. i został zdemontowany. Los maszyn włoskich jest nieznany

 

 

 

3. Schemat

 

4. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  12 dwunastocylindrowych silników widlastych Curtiss Conqueror
Maksymalna moc  12x 485kW (660 KM)
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 48,05m
Długość  40,05m
Wysokość  10,25m
Masy  
Masa własna
 28 250kg
Maksymalna masa startowa  56 000kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  211km/h
Prędkość podróżna  190km/h
Wznoszenie maksymalne  3 200m
Zasięg  1700-2800km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}