alenia  Alenia Aermacchi M-346

Alenia Aermacchi M-346 – znany bardziej pod nazwą „Master”. Dwumiejscowy samolot szkolenia zaawansowanego i konwersji (LIFT). Posiada skrzydła pasmowe o kącie natarcia wynoszącym 31° - 40°. Skrzydła te wyposażone są ponad to w automatyczne sloty, klapy Fowlera i lotki. Pod każdym skrzydłem znajdują się po trzy węzły podwieszeniowe, dodatkowe dwa mieszczą się jeszcze na końcach tych skrzydeł. Samolot ten charakteryzuje się bardzo zaawansowaną aerodynamiką. Zastosowano w nim również poczwórny cyfrowy system „Fly – Bye – Wire” opracowany przez brytyjską firmę BAE Systems, znaną z produkcji Samolotu BAE Hawk oraz włoską Marconi Italiana. Umożliwiło to modyfikację oprogramowania i charakterystyki pilotażowej samolotu M-346 „Master”.
Do wykonania całości samolotu użyto stopów aluminium i tytanu, a także kompozytów – włókna szklanego (laminatu)  i węglowego (karbonu). Wyposażony został w przyrządy sterownicze typu pionowego (klasycznego) – jest podzielony na ster i stateczniki, jednak jest możliwość użytkowania poziomego (płytowego) systemu sterowania, czyli istnieje możliwość latania przy pomocy jednej połówki z dwóch wcześniej wymienionych przyrządów sterowniczych. Producenci oceniają, że trwałość ich płatowca to ok. 10 tysięcy godzin lotu, z możliwością jej przedłużenia o 5000h/l. Podając te dane godzinowe h/l włoski koncert ocenia, że samolot M-346 „Master”, można eksploatować spokojnie ok. 30-40 lat. Samolot posiada specjalny system HUMS, który monitoruje i ocenia stopień zużycia  płatowca. Podwozie tego samolotu  jest trójkołowe, z przednim sterowanym. Podwozie główne chowane jest do wnęk w specjalnych gondolkach silnikowych, natomiast podwozie przednie chowane jest w specjalnej wnęce w kadłubie (na dziobie). Producenci nadal pracują nad coraz nowszymi modyfikacjami podwozia M-346 „Master”. Jak podają, jego ostateczna, nowa wersja pojawi się na prezentacji trzeciego prototypu samolotu. Całe podwozie zasilane i napędzane jest przez hydrauliczną instalację, inaczej nazywanej zdwojoną. Instalacja paliwowa składa się z trzech integralnych zbiorników paliwa – dwa  mieszczące się pod skrzydłami samolotu o pojemności 395 dm3 każdy oraz jeden kadłubowy o pojemności 1715 dm3. Samolot może zostać również wyposażony w sondę do tankowania innych samolotów w powietrzu. Według informacji, montaż takiej sondy ma zająć ok. 30 min.
Samolot M-346 napędzają dwa turbo wentylatorowe silnik Honeywella F-124 – GA – 200, produkowane przez International Turbine Engine Corporation (ITEC) o łącznym ciągu 55,6 kN (5670 kg). Są one dwukanałowe, cyfrowo sterowane przez system FADEC. Taki zespół napędowy zapewnia kształtowanie się współczynnika ciągu do masy samolotu na poziomie bliskim jedności. Silniki umieszczone zostały na specjalnych gondolach, w dolnej części tyłu kadłuba. Master wyposażony jest również w pomocniczy rozruchowy silnik, który umożliwia przede wszystkim awaryjny rozruch w trakcie lotu. Piloci wykonujący lot na M-346 dysponują katapultowymi fotelami klasy 0-0 Martin Baker/SICAMB Mk.16D. Samolot posiada pokładową wytwornicę tlenu. Kabina Master jest wręcz naszpikowana nowoczesną awioniką. Podczas jej budowy wykorzystano między innymi systemy produkowane przez Honeywella i Galileo Avionica. Na awionikę M-346 składają się między innymi: komputery misyjne, wszelkiego rodzaju nadajniki i odbiorniki UHF/VHF, układ bezwładnościowej nawigacji i układ IFF zintegrowany z dwoma szynami typu MIL – Std – 1553B. Płatowiec posiada układ nawigacyjny oparty na laserowych żyroskopach sprzęgniętych z odbiornikami TACAN, GPS i VOR. Ponadto wyposażono go również w układ lądowania według systemu ILS. Obie kabiny (instruktora i ucznia) wyposażono w szerokokątne przezierne wskaźniki typu HUD oraz trzy wielofunkcyjne, ciekłokrystaliczne wyświetlacze. Kabina samolotu przystosowana jest do wykorzystania taktycznych gogli ochronnych typu NVG.

 

 

alenia_2 Alenia Aermacchi M-346

 

 

Dane taktyczno-techniczne:

 

Rozpiętość: 9,72 m
Długość: 11,49 m
Wysokość: 4,98 m
Powierzchnia nośna: 23,52 m2
Masa własna: 4610 kg
Masa startowa (wersja szkolna): 6700 kg
Masa startowa maks. (wersja uzbrojona): 9500 kg
Masa podwieszeń: 3000 kg
Typ silnika: 2 x F124-GA-200
Ciąg: 2 x 2835 kg
Zużycie paliwa (w czasie typowej misji szkolnej): 50 kg/min
Prędkość maks. (w nurkowaniu): 1,2 Ma
Prędkość maks. na 1524 m: 1093 km/h
Wznoszenie: 102 m/s
Pułap: 13716 m
Rozbieg: 290 m
Dobieg (z minimalną rezerwą paliwa): 550 m
Zasięg do przebazowania (z paliwem w zbiornikach wewnętrznych): 1852 km
Zasięg (z dwoma zbiornikami dodatkowymi i rezerwą 10 %): 2590 km
Dopuszczalne współczynniki przeciążeń konstrukcji: +8g/-3g



Oprac. Piotr Drewniak (na podst. www.militarium.net)