Saunders Roe SR.A1 Saunders Roe SR.A1


Saunders Roe SR.A/1 - podczas II wojny prowadzono działania na lądzie ale też na dużych obszarach oceanicznych. Ekstremalnym wypadkiem były operacje na Pacyfiku wyspy czy archipelagi oddalone od siebie o wiele kilometrów. Operacje desantowe wymuszały wsparcia lotnictwa, nie zawsze rejonie walk znajdowały się przygotowane i zaopatrzone lotniska. Potrzebny był myśliwiec zdolny do działań z wody. Japończycy w okresie ekspansji na Pacyfiku posiadali dwa modele takich myśliwców czyli Kawanishi N1K1 Kyofu oraz Nakajima A6M2-N Rufe czyli pływakową wersję myśliwca Zero. W koncowym okresie II wojny to alianci byli w natarciu i potrzebowali myśliwca zdolnego do operowania z wody. W maju 1844 roku Ministerstwo Lotnictwa złożyło zamówienie na myśliwiec działający z wody (pływakowy lub łódź latającą) Zamówienie opiewało na trzy prototypy w przypadku sukcesu spodziewano się produkcji seryjnej.

II wojna skończyła się zbyt wczesnie my samolot zdążył wykazać swoje zalety ponieważ oblot nastąpił dopiero 16 lipca 1947. Prace przeciągały się ponieważ szczególnie trudno powiązać dwie cech czyli napęd odrzutowy i operowanie z wody do tego właściwości myśliwca czyli wysokie osiągi. Zadania z pozoru nie do połączenia. Mimo iż II wojna zakończyła się i zapotrzebowanie na myśliwiec morski wygasło pracę kontynuowany w dalszym ciągu. 16 lipca 1947 wykonano pierwszy lot i zarazem był to pierwszy lot wodnosamolotu z napędem odrzutowym. Zainteresowanie samolotem w tym czasie było znikome i po zakończeniu lotów próbnych program zawieszono. Po wybuchu wojny koreańskiej pomysł odżył i przez zimę 1950/1951 kontynuowano loty testowe z zamiarem doprowadzenia pomysłu do produkcji seryjnej. Kolejnym problemem w rozwoju samolotu był brak silników. Zaproponowane do napędu silniki Matropolitan Vickers nie weszły do produkcji seryjnej, wprowadzenie samolotu do produkcji wymagało zmiany jednostek napędowych co dodatkowo komplikowało rozwój. Wiosną 1951 projekt definitywnie zamknięto.

Oczywiście jak przystało na Brytyjczyków doceniających historię jeden z samolotów ocalał i trafił do muzeum

KONSTRUKCJA - metalowa półskorupowa, kryta blachą duralową. Pod skrzydłami dwa pływaki ustateczniające na wodzie składane pod skrzydła do lotu

NAPĘD - dwa silniki Metropolita Vickers Beryl MVB 2 o ciagu po 17,2 kN

UZBROJENIE - 4 działka Hispano Mk-5 kal 20 mm


DANE TECHNICZNE

Rozpiętość m 14,24
Długość m 14,02
Wysokość m 5,11
Powierzchnia nośna m2 38,6
Masa własna kg 5100
Masa całkowita kg 7270
Prędkość maksymalna km/h 824
Pułap m 14 600
Zasięg ok. km 1000


Oprac. Jacek Waszczuk